Development and Application of a Web-Based Performance Assessment System Using Open Sources

오픈 소스를 활용한 웹기반 수행평가 시스템 개발 및 적용

  • Kim, Jeong-Rang (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education) ;
  • Kim, Chul (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education) ;
  • Park, Sun-Ju (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education) ;
  • Ma, Dae-Sung (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education) ;
  • Park, Su-Chul (Moo-hak Elementary School) ;
  • Hur, Sung (Shin-chang Elementary School)
  • 김정랑 (광주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김철 (광주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박선주 (광주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 마대성 (광주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박수철 (무학초등학교) ;
  • 허성 (신창초등학교)
  • Received : 2010.12.03
  • Accepted : 2010.12.22
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Performance assessment is recognized as a proper evaluation method to integrate the teaching and learning process into the evaluation one and as an essential means to produce meaningful evaluation results. However, it has deteriorated into a teacher-centric evaluation method with the students excluded due to the cost and time issues and the heavy workload on the teachers. Those changes have affected the reliability of the assessment results. This study developed and applied a web-based performance assessment system by using Moodle, open source software, to help the teachers efficiently run performance assessment in school and the students increase their learning effects. As a result, it lifted the burden of system development from the shoulders of the teachers trying to do web-based performance assessment and solved the reliability issue raised in the old peer evaluation approach through diverse strategies offered by Moodle.

수행평가는 교수 학습 과정과 평가 과정을 접목시키는 데 적절한 평가 방법이고 의미 있는 평가 결과를 얻기 위해 필수적이라고 인정되고 있다. 하지만 비용과 시간의 문제, 교사의 업무 부담으로 인해 학생이 소외된 교사 주도의 평가 방법이 주로 사용되고 있고 이는 평가 결과의 신뢰성에도 영향을 미친다. 본 연구에서는 학교현장에서 이루어지는 수행평가를 효율적으로 운영하고 학생들의 학습 효과 증진을 위해 오픈 소스인 무들(Moodle)을 활용하여 웹기반 수행평가 시스템을 개발하여 적용하였다. 이를 통해 웹기반 수행평가를 시도하는 교사로 하여금 시스템 개발의 부담을 덜어줌과 동시에 무들에서 제공하는 다양한 전략을 통하여 기존 동료 평가 방식에서 제기된 신뢰성 확보 문제도 해결할 수 있었다.

Keywords