A Study on the Optimization of the Digital Media Service Menu Structure based on the Differentiations of User Experience with special reference to Eye Tracking Test

사용자경험 차이를 고려한 TV(디지털미디어) 서비스 초기메뉴의 구조 최적화 연구 - 시선추적 실험을 중심으로

  • 이상호 (경성대학교 디지털콘텐츠학부 디지털미디어)
  • Received : 2010.08.23
  • Accepted : 2010.11.04
  • Published : 2010.12.31

Abstract

This paper deals with the exploratory study & experimentation for foundation & theoretical base of menu structuring & design improvement of digital media (IPTV, Digital cable TV) service players. Digital media service providers had been offered many cases of menu structure since their service launched. Researcher set a research topic which verification of eye tracking velocity when media user feels with perceived ease of design and the familiarity. Researcher arrives at a conclusion through as stated above experiment that vertical type of menu and horizontal type of menu are differentiated from the contents characteristics. Research conclusions & implications are strong theoretical base with digital media service players when they planning and designing their service structuring.

본 연구는 IPTV와 디지털케이블 등의 미디어서비스를 제공하는 사업자들에게 메뉴 구조의 개선을 위한 실무적이고 이론적인 바탕이 될 수 있는 시선추적 실험에 대한 주제를 다루고 있다. 디지털미디어 서비스가 출시된 이후 사업자들은 다양한 형태의 메뉴 구조를 선보이고 있는데, 연구 결과 실제 실시간 방송 메뉴와 같은 초기 상위에 위치하는 메뉴의 경우는 수직적 메뉴 구조에서 사용자의 시선이동이 빠르게 반응하는 것을 확인할 수 있었다. 또한, 반면 VOD서비스 등과 같이 중간 이하에 위치하는 메뉴의 경우는 상하 시선운동 보다는 좌우 시선운동이 빠르게 반응하였는데, 수평적인 메뉴 구조에서 빠른 시선이동을 통한 서비스 탐색이 이뤄지는 것을 확인할 수 있었다. 연구자는 상기와 같은 탐색적인 실험 연구결과를 토대로 향후 보다 정교한 연구모형과 실험대상을 선정하여 실험을 진행할 경우 실무적인 공헌도가 매우 높은 연구로 발전될 수 있을 것으로 판단하고 있다. 따라서 연구자는 연구의 과정과 결과에 대한 기업들과의 논의를 통해 본고의 공헌점을 높이고자 하였다.

Keywords

References

  1. 권만우, 미디어신경과학, 헤이벨리, 2010.
  2. 김교완, "HDTV 홈쇼핑 화면구성에서 소비자 선호도 연구-제품특성과 심미적 요소를 중심으로", 디지털디자인학연구, 제13권, pp.141-153. 2007.
  3. 김동원, 이성식, "디지털위성데이터방송 화면디자인 연구", 인포디자인이슈, 통권 제1호, pp.51-69. 2002,
  4. 김익겸, 최문희, "홈쇼핑 화면 텍스트의 좌, 우 위치에 대한 소비자의 선호", 시각디자인학연구, 제19권, pp.63-71. 2005.
  5. 김지호, 최누리, 권승원, "소비자들은 TV 홈쇼핑을 어떻게 보는가-CJ 오쇼핑의 아이트래킹 사례연구", 한국소비자학회 춘계학술대회 논문집, 2010.
  6. 김현석, 황성원, 문현정, "동작인식기반 Digital TV 인터페이스를 위한 지시동작에 관한 연구", 디자인학연구, 제20권, 3호, pp.257-268. 2007,
  7. 성기원, 이건표, "시선추적 분석을 위한 통합 해석 모델의 개발-사용자 인터페이스 디자인을 위한 휴리스틱 가이드라인의 도출을 중심으로", 디자인학연구, 제17권, 제2호, pp.23-32. 2004.
  8. Kwon, M. W., Lee, Y. J., Lee, J. Y., Jung, H. H., Eye tracking experiment for recognition of shape and ba ckground, International Conference on Information Technology and Application Proceeding, Cairns : A ustralia, pp.840-843. 2008,
  9. Kwon, M. W., Lee, Y. J., Lee, J. Y., Bae, S. Y., How to layout broadcasting screen; Eye tracking experim ent of screen vector power, IADIS International Con ference e-Society Proceeding, Barcelona: Spain, pp. 155-160. 2009,
  10. 이상호, "디지털미디어 메뉴 타이틀의 인지차이와 메뉴 방향에 따른 시선주목도 차이", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제10호, pp.111-119. 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.10.10.111