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Changes in the Emotion by the Expressive Definition of Visual Contents

영상콘텐츠의 표현밀도에 따른 감정의 변화

  • Published : 2010.01.28

Abstract

This research deals with expressive definition of visual contents by using the distance between a subject and a screen resolution, and what changes affect the emotion of those looking at the expressive definition. A visual image captured from a HDTV screen was shown to the 61 students attending a university in the Busan area and SAM evaluation method was used to measure 3 different emotions such as pleasant, arousal, and dominance. While comparing different resolution, looking at high resolution contents rather than low resolution resulted in a direction of pleasant, arousal, and dominance. Also showing a different resolution than consistently showing the same resolution had a more volatile emotional effect. Aftermath multiple comparison resulted in a tendency for emotions to become unpleasant and un-arousal when high resolution contents were shown and then switched to a low resolution contents. There was no result of any significance in the control variables. Also on the aftermath multiple comparison on short, medium and long distance between the subject and the screen resolution, short distance had a bigger pleasant, arousal, and dominance emotional numbers than the rest. In a multiple variable verification result, a resolution and the distance of happiness and excitement showed a positive correlation.

본 연구에서는 영상 콘텐츠의 표현밀도를 화면의 해상도와 피사체와의 거리감으로 정의하고, 표현밀도가 보는 이에게 미치는 감정의 변화를 살펴보고자 하였다. 부산지역 대학교에 재학 중인 학생 61명에게 HDTV방송화면에서 캡처한 영상이미지를 제시하고, 즐거움, 흥분, 통제 3가지 차원의 감정측정을 위해 SAM평가를 실시하였다. 서로 다른 해상도에 대한 비교결과 저해상도보다 고해상도의 콘텐츠 이미지를 볼 때 즐거운, 흥분되는, 통제되지 않는 방향으로 나타났다. 또한 해상도가 연속해서 동일할 때보다 변화가 있을 때 감정 변화 폭이 크게 나타났는데, 고해상도를 보다가 저해상도 이미지를 볼 때 감정이 유쾌하지 않은, 차분해지는 경향을 볼 수 있었다. 그러나 통제 감정에 대해서는 유의미한 결과가 나타나지 않았다. 또한 피사체와의 거리감에 대해 근거리, 중거리, 원거리를 사후다중비교 결과 근거리의 경우 다른 경우들 보다 즐거운, 흥분되는, 통제되지 않는 감정의 값이 더 높아졌다. 다변량 검증결과 해상도와 거리감에 대한 즐거움과 흥분 감정차원은 정의 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났다.

Keywords

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