Formative Principles of Modernist Architectural Modes and their Application to Modern Fashion Design

모더니즘 건축양식의 조형원리와 현대패션디자인에의 적용

  • 이신영 (동양대학교 패션스타일리스트학과) ;
  • 서승희 (성균관대학교 의상학과)
  • Published : 2010.01.31

Abstract

The multilateral attempt for present applications of art school of thought and expression is leading modern fashion as a chapter of various artistic expression. In fashion, historic art thinking which predominated the period are source of optional inspiration not simply being generated, culminated and disappear but layout principles which can reemerge as periodical needs. In other words, the past styles are the source of inspiration of new trend of the present time and will serve as the text that give birth to yet another trend. In this study, I conducted the research on the layout principles of Modernism Architecture in aspects of pure visibility and the layout characteristics. And I analyzed cases of modern fashion which were appling architectural layout principles in the view point of formal construction dimension. As the result, the layout principles of Modernism Architecture have the characteristics of diagram linearity, geometric planarity and exclusive closing. And I was applying the architectural layout principles of Modernism to fashion. The layout principles of Modernism Architecture have the tendency of lacking history types, abstract plane partition and reductionism purity in fashion. The meaning of this study is follows: The characteristics of art school of thought are given shape by appling & analysing the architectural layout principles of historical art school of thought to modern fashion in the view point of formal construction dimension. The applied possibility of historical art school of thought as the source of inspiration about the fashion design is extended.

Keywords

References

  1. 김혜영 (2003). 디자인 테마에 반영된 지역별 감성 이미지의 심리적 평가 -파리, 밀라노, 런던, 뉴욕의 패션 컬렉션에 나타난 퓨처리즘을 중심으로-. 한국의류학회지, 27(3,4). pp. 343-353.
  2. 자료출처 www.ifp.co.kr
  3. 정현숙 (1995). 예술사조와 패션과의 parallelism에 관한 연구-모더니즘과 플래퍼룩을 중심으로, 복식문화연구, 3(2). pp. 261-275.
  4. 김은덕 (1995). 현대패션에 나타난 최소표현기법에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 박혜원 (1998). 플래퍼 패션 디자인 연구 - 미국 재즈시대를 중심으로. 이화여자대학교 의류직물학과 박사학위논문.
  6. 하지수 (2001). 20세기 기능주의 패션디자인에 대한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 김민자 (1998). 20세기 패션에 나타난 모더니즘과 포스트모더니즘에 대한 연구(I)-반미학(Anti-Aesthetics), 열린 패션(Open-Fashion)을 중심으로. 服飾, 37, pp. 103-118.
  8. 김민자 (1998). 20세기 패션에 나타난 모더니즘과 포스트모더니즘에 대한 연구(II)-반미학(Anti-Aesthetics), 열린 패션(Open-Fashion)을 중심으로. 服飾: 38, pp. 369-392.
  9. 강진석 (1990). 샤넬복식에 나타난 "機能主義"와 "클래식스타일"에 관한 고찰. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 전혜정 (1991). Clair McCardel의 Modernism에 관한 연구. 대한가정학회지. 87. pp. 1-12.
  11. 박명희 (1986). 변천하는 여성미가 인체에 미치는 영향. 중앙의학. 50, pp. 113-119.
  12. 박숙현 (1998). 현대 패션에 나타난 모더니즘에 관한 연구-Gabrielle Chanel & Andre Courreges의 작품을 중심으로. 한성대학교 논문집. 19(2), pp. 309-320.
  13. 이미숙 (1998). 샤넬 스타일 디자인 연구. 이화여자대학교 의류직물학과 박사학위논문.
  14. 유수정, 김의경 (2002). 마들렌느 비오네의 작품에 나타난 기하학적 특성에 관한 연구. 복식문화연구, 10 (6). pp. 763-780.
  15. Collins, Peter (1999), Changing ideals in modern architecture. 이정수 역 (2001). 근대 건축의 이념과 변화. 서울: 태림문화사, pp. 312-323.
  16. Jenks, Charles (1973). Modern Movements in Architecture. 이용재 역 (1987) 근대건축운동 서울: 집문사, pp. 2-10.
  17. Greenhalgh, Paul (1995), Modernism in design. London: Reaktion Books Ltd.. pp. 1-24.
  18. 변태호 (1994). 건축에 있어서의 본질과 존재를 위한 소나타 -루이스 칸과 하이데거의 건축에 대한 사색, 대한건축학회 논문집. 10(7), p. 110.
  19. 진경돈 편저, 이강업 감수 (2008). 서양 근대 건축사. 서울: 도서출판 서우. p. 239.
  20. 윤정근, 지광석, 김유한, 김창언, 변계성 공저 (2007) 서양현대건축. 서울: 기문당. p. 47.
  21. 진경돈 편저, 이강업 감수. (2008). 서양 근대 건축사. 서울: 도서출판 서우. pp. 239-240.
  22. 윤정근, 지광석, 김유한, 김창언, 변계성 공저. (2007) 서양현대건축. 서울: 기문당. p. 48.
  23. 진경돈 편저, 이강엽 감수, (2008). 서양 근대 건축사. 서울: 도서출판 서우. p. 240.
  24. Strickland, Carol (2001), The Annotated Arch -a crash course in the history of architecture. 양상현, 서민영, 조난주, 김마리 공역 (2003). 클릭, 서양건축사 - 스톤헨지에서 해체주의 건축까지 서울: 예경, p. 209.
  25. 이해성 (2002). 근대 건축의 흐름 -1900-1950. 서울: 도서출판 세진사. p. 449.
  26. 이해성. (2002). 근대 건축의 흐름 -1900-1950. 서울: 도서출판 세진사. pp. 452-452.
  27. Joedicke Jurgen (1998). Architecturgeschichte des 20.
  28. 김경환. 이병욱 공역 (2001). 20세기의 건축역사. 서울, 도서출판 시+공. p. 16.
  29. Strickland, Carol (2001), The Annotated Arch -a crash course in the history of architecture. 양상현, 서민영, 조난주, 김마리 공역 (2003). 클릭, 서양건축사 - 스톤헨지에서 해체주의 건축까지 서울: 예경, p. 190.
  30. 윤정근, 지광석. 김유한. 김창언. 변계성 공저 (2007) 서양현대건축. 서울: 기문당. p. 54.
  31. 윤정근, 지광석. 김유한. 김창언. 변계성 공저 (2007) 서양현대건축. 서울: 기문당. p. 65.
  32. 양상현, 서민영. 조난주, 김마리 공역 (2003). 클릭, 서양건축사 - 스톤헨지에서 해체주의 건축까지 서울: 예경, pp.201-203.
  33. 윤정근, 지광석, 김유한, 김창언. 변계성 공저. (2007) 서양현대건축. 서울: 기문당 p 67.
  34. 윤정근, 지광석, 김유한, 김창언. 변계성 공저. (2007) 서양현대건축. 서울: 기문당. p. 66.
  35. 양상현, 서민영, 조난주, 김마리 공역. (2003). 클릭, 서양건축사 - 스톤헨지에서 해체주의 건축까지 서울: 예경, pp 190-191.
  36. 이광인 (2007) 근대 건축에서의 '평면성' 개념, 한국 디지털건축 . 인테리어학회 논문집. 7(2), p. 64.
  37. Gary Stevens (1990). The Reasoning Architect: Mathematics and Science Design. New York: Mc-Graw-Hill Inc., p. 3.
  38. 길성호 (1999) 현대건축사고론. 서울 시공문화사. p. 233.
  39. 길성호 (1999) 현대건축사고론. 서울: 시공문화사. p. 235.
  40. V. M. lampugnani (1985). The gesture and it's shadow. A+U. p. 50.
  41. 길성호 (1999) 현대건축사고론. 서울 : 시공문화사. p 236.
  42. 이광인 (2007) 근대 건축에서의 '평면성' 개념, 한국 디지털건축 . 인테리어학회 논문집. 7(2), pp. 64-65.
  43. 양상현, 서민영, 조난주, 김마리 공역. (2003). 클릭, 서양건축사 - 스톤헨지에서 해체주의 건축까지 서울: 예경, pp. 212-213.
  44. 길성호 (1999) 현대건축사고론. 서울 : 시공문화사. p. 229.
  45. 류지연, 김태영 ( 1997). 기하학적 구성에 나타난 서정성에 관한 연구 -르 꼬르뷔제의 1920년대 주택 작품을 중심으로, 대한건축학회, 17(1). p. 114.
  46. 김석철 (2003). 20세기 건축산책. 서울: (주)생각의 나무. p. 170.
  47. 양상현, 서민영, 조난주, 김마리 공역. (2003). 클릭, 서양건축사 - 스톤헨지에서 해체주의 건축까지 서울: 예경, p. 210.
  48. 양상현, 서민영, 조난주, 김마리 공역. (2003). 클릭, 서양건축사 - 스톤헨지에서 해체주의 건축까지 서울: 예경, p. 211.
  49. 윤정근, 지광석, 김유한, 김창언, 변계성 공저 (2007). 서양현대건축. 서울: 기문당. p. 98.
  50. 윤장섭 (2004). 서양근대건축사. 서울: 기문당. p. 304.
  51. 윤정근, 지광석, 김유한, 김창언. 변계성 공저. (2007) 서양현대건축. 서울: 기문당. pp. 99-100.
  52. 자료검색일 2008.12.10, 자료출처 http://www.style.com
  53. 2000 S/S Collections (III). Gap, p. 189.
  54. 2000 S/S Collections (III). Gap, p. 294.
  55. 2000 S/S Collections (III). Gap, p. 194.
  56. 박숙현 (1998). 현대 패션에 나타난 모더니즘에 관한 연구 -Gabrielle Chanel & Andre Courreges의 작품을 중심으로. 한성대학교 논문집. 19(2). p. 316.
  57. 2000 S/S Collections (I). Gap, p. 544.
  58. 2000 S/S Collections (III). Gap, p. 105.
  59. 2000 S/S Collections (I) Gap, p. 32, p. 25.
  60. 2000 S/S Collections (II) Gap, p. 130.
  61. 2000 S/S Collections (I) Gap, p. 102.
  62. 2000 S/S Collections (II) Gap, p. 266.
  63. 2000 S/S Collections (III) Gap. p. 95.