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Measuring Individuals' Privacy Concerns and Survey of Privacy Recognition

개인정보 보호 의식 측정 척도의 개발과 개인정보 중요성에 관한 인지도 조사

  • 김영렬 (충북대학교 경영대학 경영정보학과)
  • Published : 2010.12.30

Abstract

It is inevitable that personal privacy will be one of the most significant pressure points for most of the 2000s. Information privacy has been called one of the most important ethical issues in information age. It has become apparent that organizational practices, individuals' perceptions of these practices, and societal responses are very closely related in many ways. However, unfortunately, researches attempting to develop and validate an instrument that identifies and measures the primary dimensions of individuals' concerns about organizational information privacy practices were scarce. Based on a number of preliminary studies, this study tried to develop and validate an Korean organization oriented measurement instrument. This instrument is expected to be used as useful guide lines for the managers who are responsible for IT/IS ethical issues.

정보화시대를 맞이하면서 컴퓨터와 통신의 결합체인 정보통신의 획기적인 발전에 의해 방대한 데이터의 신속 정확한 처리가 가능하게 되었으며, 이를 바탕으로 다양한 소비자의 요구에 효율적으로 대응할 수 있게 되었다. 이러한 정보화의 급속한 발전과 더불어 개인의 다양한 사생활 영역으로부터의 개인정보들이 좀 더 용이하게 축적되고 이용될 수 있게 되었다. 반면 이러한 현상은 개인정보의 무분별한 수집, 유통 및 오 남용을 유발할 수 있다는 측면에서 그 심각성이 더한다고 할 수 있다. 본 연구에서는 이러한 급진적 변화양상 속에서 개인 정보를 취급하는 많은 기업 및 기관들에 대해 개인이 느끼는 개인정보 보호의 중요성 및 개인정보 보호 필요성 인지도를 조사하고 아울러 이를 토대로 한국 실정에 맞는 개인정보 보호 인식에 관한 실증적 측정 도구를 개발 소개하고자 한다. 이를 바탕으로 개인정보를 필요로 하는 관계기업들 즉, 전자상거래나 온라인에서의 마케터들에게 개인정보에 대한 소비자들의 의식을 파악할 수 있게 하여 앞으로 이에 효율적으로 대처할 수 있는 지침으로서의 역할을 제공하게 될 것이다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 충북대학교

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