대중화와 전문화에 더욱 다가가기 위한 교양과 지리경영으로의 지리학 방향 전환에 관한 연구

A Study on Turning to Being Cultured and Geography Management to Get Closer to Popuplarization and Specialization of Geography

  • 옥한석 (강원대학교 사범대학 지리교육과)
  • Ock, Han-Suk (Department of Geography Education, Kangwon National University)
  • 투고 : 2010.12.04
  • 심사 : 2010.12.22
  • 발행 : 2010.12.31

초록

이 연구는 대중화와 전문화가 지식의 발전이라고 전제 한 후 지리학이 대중화와 전문화에 더욱 다기가기 위해서 그의 방향 전환이 필요하며 그 내용은 무엇이 되어야 하는지를 밝히고자 하였다. 이를 위하여 먼저 '인간의 지리적 본성'이라고 하는 개념을 도입하여 지리학의 연구 대상이 등질적 획일적 단면적인 지표 공간 뿐 아니라 고유성 개체성 역사성을 갖는 실체로서의 지표 공간을 대상으로 연구할 수 있다는 지리학 연구 대상의 이원성을 해결해보고자 하였다. 그렇게 되면 인간의 지리적 본성에 따른 인간의 지리적 탐구가 자연히 이루어지게 되어 대중화와 전문화도 자연스럽게 수용될 수 있게 되며, 과학적 논리 실증주의적 방법론과 인본 주의적 방법론이 서로 통합될 수 있게 된다. 인간의 지리적 본성은 이동성, 적응성, 연결성, 관념성, 잡종성의 특성이 창조론과 진화론에서 추론될 수 있다고 하였다. 인간의 지리적 본성을 기초로 하여 지리적 개념을 정리한 후, 이를 바탕으로 하여 지리학의 대중화는 '교양'으로서의 지리가, 지리학의 전문화는 '지리 경영'이 되어야 한다고 하였다. 교양으로서의 지리는 여행, 예술 문화활동, 레저 스포츠 활동, 외식문화, 오락 등이 주된 연구 주제가 되어야 하며, '지리경영'은 계획과 관리의 입장에서 얻은 성과를 바탕으로 오늘날 보다 빠르게 변화하는 비즈니스 환경에서 '지리경영' 요소를 더욱 중요시 하는 것이라고 하였다.

This study explains a turning to being cultured and geography management to get closer to popularization and specialization of geography, for which based on the assumption that they are for development of knowledge. It adopts the idea of human's geographical nature to solve the dualism which geography is referred as science and art. An object geographer studies is homogeneous, temporal as well as identifical and individual. To adopt human's geographical nature causes to human's geographical investigation, and uniting positivism to humanism. It deduces from the Bible and Evolutionism that it is characteristic of mobility, adaptabilty, connectivity, ideality, and hybridity. Geographical concepts is based on the fact that it can be applied to geographical research theme. Popularization of geography has to relate to being cultural, and specialization of geography has to relate to geography management.

키워드

참고문헌

  1. Aydon, C., 2010, The Story of Man, Leader's Book Publisher.
  2. Jang, E. S., Kim, I. K., Lee, M. B., and Park S. K., 2002, Meaning and practice of geography life: Teaching and learning, Journal of the Korean Geographical Society, 37(3), 247-261 (in Korean).
  3. Ji, M. S., 2009, A Study on the Reconstruction of Life-Centered Geography Curriculun and Student Preference: The Case of a Unit 'Journey into the World', Master's Thesis, Kangwon National University.
  4. Institute of Korean City Studies, 1998, Studies of Korean City, Pakyoungsa, Seoul (한국도시연구소, 한국도시론, 박영사, 서울).
  5. Jung, J. H., 1988, Dictionary of Geography, Usung Publishing Company, Seoul (정장호, 1988, 지리학사전, 우성문화사, 서울).
  6. Korean Bible Society, 2005, The Holy Bible: Old and New Testaments (New Revised Korean Version), International Disiple Training Center Publishing, (대한성서공회, 2005, 개역개정판 성경전서, 도서출판 국제제자훈련원).
  7. Lee, H. Y., 1991, History of Geography, Pubmunsa Publishing Company, Seoul (이희연, 1991, 지리학사, 법문사, 서울).
  8. Lee, U. S., Kim, I. L., and Jang, U. M., 2009, Urban consumer life style of Seoul, Journal of Cultural and Historical Geography, 21(1), 191-206 (in Korean).
  9. MacCannell, D., 1994, The Tourist: A New Theory of Leisure Class, Prentice Hall.
  10. Nickels, W. G., McHugh, J. M., and McHugh S. M., 2009, Understanding of Business (8th ed.). Life and Power Press.
  11. Ock, H. S., Lee, Y. M,, Lee, M. B., and Seo, T. Y., 2006, Reading World Regional Geography in Globalization, Hanul Academy. Seoul (옥한석.이영민.이민부.서태열, 2006, 세계화시대의 세계지리읽기, 한울아카데미, 서울).
  12. Ock, H. S. and Seo, T. Y., 2009, Reading Korea Regional Geography in Global Context, Hanul Academy, Seoul (옥한석.서태열, 2009, 세계화시대의 한국지리읽기, 한울아카데미, 서울).
  13. Park, G. C., Lee, Y. C., and Lee, D. H., 2005, Reading Culture of Business: Classics, Thenan Publishing Company, Seoul (박기찬.이윤철.이동현, 2005, 경영의 교양을 읽는다: 고전편, 더난출판, 서울).
  14. Park, J. H. and Everyday Life Study Group, 2004. Everyday Life Cultural Code of Modern Korean Society. Hanul Academy, Seoul (박재환, 일상성.일상생활연구회, 2004, 현대 한국사회의 일상문화코드, 한울아카데미, 서울).
  15. Ryu, J. M., 2002. Developing geography lesson plans to intergrate students' everyday experience to classroom learning activities, Journal of the Korean Association of Geographic and Environmental Education, 10(3), 1-16 (in Korean).
  16. Toffler, A. and Toffler. H., 2006, Revolutionary Weallth. Curtis Brown, Ltd.