Observation Research on Preschoolers' Play Behavior for the Design Plan for the Indoor Play Area of Day Care Centers - Focusing on Preschoolers of Day Care Centers between Korea and US -

어린이집 실내놀이 영역 계획을 위한 유아의 놀이행위 관찰 연구 - 한국과 미국의 어린이집 이용 유아를 대상으로-

  • 장상옥 (경상대학교 가정교육과, 경상대학교 교육연구원) ;
  • 신경주 (한양대학교 실내환경디자인학과)
  • Received : 2010.06.15
  • Accepted : 2010.11.05
  • Published : 2010.12.31

Abstract

As the population of preschooler increases with the increment of employed women today, the physical environment of day-care center is becoming an important factor for the preschooler as well as home environment. In order to create a suitable and desirable day-care environment for preschoolers, the using behavior of the preschoolers, who are the main users, needs to be applied to the spacial design. In this research, play preference area of Korea and United States which have different physical environments are analyzed. Child behavior observation analysis technique, interview with the teacher in charge, floor plan and furniture arrangement plan of the day-care centers and photography were performed for this research. The subjects were 63 preschoolers of 50 months old who are using Korean and American day-care centers and play of five minutes per preschooler was filmed for 3 days. Total 01 189 motion pictures were analyzed for this research. As a result, the physical environment, programs, preference area and finally the similarity and difference according to the gender were clarified for each countries' day-care center. The Korean preschoolers preferred the block area most, the second most favorite area being art for the younger class and language for older class. According to the gender, girls preferred language area while boys chose block area. On the other hand in American preschoolers' case, due to the large variety of play area, the play preference was distributed among various area except several high preference area. Based on this research, when designing indoor play area of day care centers, the area of block, language, and art which are popular play preferences should be considered firsthand, and gender preference is also needed to be thought of. These results may be used as an important data for planning the day care center play area in the future.

Keywords

References

  1. 강윤구, 영유아 보육사업론, 혜화당, 1992
  2. 박경자, 유아행동관찰, 학지사, 2001
  3. 법제처, 영유아보육법, 2010
  4. 보건복지가족부, 보육사업안내, 2010
  5. 보건복지가족부, 보육시설 평가인증 지침서, 2010
  6. 삼성복지재단, 효과적인 영아 보육을 위한 지침서, 2005
  7. 상명대학교 공공디자인센터, 보육시설 실내디자인 및 디자인매뉴얼, 2007
  8. 이연숙 외, 어린이집 실내공간 디자인 이론-환경행태학적 접근-, 교육과학사, 1997
  9. 이진환 외, 환경심리학, 학지사, 서울, 1997
  10. 임지택, 유아교육기관 운영관리-유치원과 보육시설, 양서원, 1995
  11. 장혜순, 유아놀이의 이론과 실제, 창지사, 2004
  12. 최목화 외, 보육시설 공간 디자인, 창지사, 2002
  13. 高木 幹郞 外 7人, 幼稚園. 保育所/兒童館, 市ヶ谷出版社, 東京, 2003
  14. Bakeman, R. & Gottman, J M., Observing interaction, Cambridge University Press, 1992
  15. Greenman, Caring Spaces, Learning Places : Children's Environments That Work, Exchange Press, 1988
  16. 장미희, 유치원 흥미영역에서의 유아의 놀이행동 특성 연구, 광주보건대학 논문집 28집, 2003
  17. 김선옥, 유아교육 프로그램 모형에 따른 물리적 학습환경에 관한 연구, 성신여대 대학원 석사학위논문, 1997
  18. 김양순. The preference of play area in two to five year old nursery school children, 제주대학교논문집 13권 2호, 1981
  19. 김정근.이원주, 울산시 유치원의 교육 프로그램과 학습놀이공간의 실태, 한국실내디자인학회논문집 39호, 2003
  20. 김형우, 어린이집 실내공간의 행태학적 접근과 디자인에 관한 연구, 홍익대 대학원, 석사학위논문, 1999
  21. 박세원, 시스템적 관점에 의한 유아교육환경 디자인에 관한 연구, 이화여대 대학원 석사학위 논문, 2000
  22. 삼성복지재단 어린이개발센터 어린이와 환경 (children and Physical environment) 제5회 삼성복지재단 국제학술대회자료집, 1997. 11
  23. 이미연, 초중학생의 선호장소와 장소이용행태, 가톨릭대학교 석사학위논문, 2006
  24. 이상호외 2인, 유아교육과정 영역에 따른 실내소요 공간 구성에 관한 연구, 한국실내디자인학회지, 1999
  25. 윤동은.오경숙, 보육시설 유아의 연령에 따른 실외놀이 시설에 대한 선호도, 한국유아체육학회지 10권 1호, 2009
  26. 최태원 외, 초등학교 중정 공간의 이용실태 조사 및 아동의 공간인지도와 선호도에 관한 실험 연구, 대한건축학회논문집 17권 8호, 2001
  27. 서초구립 장미어린이집 외, 팜플렛
  28. 北浦 かほる, 申京珠, HAGIWARA MICHIKO, 韓國の 公的 夜間保育所る 特徵, 日本建築學會 近畿支部 硏究報告書 平成15年