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Some Thoughts on the Preliminary Seismic Performance Evaluation Procedure of Subway Infrastructures

도시철도 시설물의 내진성능 예비평가체계에 대한 소고

  • Park, Beom-Ho (Department of Civil Engineering, Chungnam National University) ;
  • Lim, Nam-Hyoung (Department of Civil Engineering, Chungnam National University) ;
  • Lee, Tae-Hyung (Department of Civil Engineering, Konkuk University) ;
  • Kim, Kee-Dong (Department of Civil and Environmental Engineering, Kongju National University) ;
  • Kim, Jin-Ho (Urban Transit Standardization Research Corps. Korea Railroad Research Institute)
  • 박범호 (충남대학교 토목공학과) ;
  • 임남형 (충남대학교 토목공학과) ;
  • 이태형 (건국대학교 토목공학과) ;
  • 김기동 (공주대학교 건설환경공학부) ;
  • 김진호 (한국철도기술연구원 도시철도표준화연구단)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

There is a few problems in the preliminary seismic performance evaluation procedure of subway infrastructures, such as cut-and-cover tunnel structures and bridge structures, recently because the characteristics of subway infrastructures are not properly considered in the procedure. In particular, the evaluation procedure of vehicular bridge structures is applied to subway bridges without any modification. Moreover, the present evaluation procedure is lack of both theoretical and empirical backgrounds, which makes the evaluation less reliable. This paper presents problems in the existing preliminary evaluation procedure and proposes possible modification(revision) to the procedure.

개착식 구조물이나 교량 구조물과 같은 도시철도 시설물을 대상으로 시행한 내진성능 예비평가체계는 도시철도 시설물이 지녀야하는 특성을 고려하지 못하는 문제점이 있다. 특히 교량 구조물의 경우에는 도로교의 내진성능 예비평가체계를 그대로 적용하여 사용하고 있어 도시철도 교량 구조물에 적용하기에는 비현실적인 평가 항목들이 존재한다. 그리고 각 시설물에 대한 예비평가 항목들을 산정할 때 적절한 근거가 없어 평가 결과의 신뢰성을 확보하지 못하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 기존 내진성능 예비평가 체계의 문제점을 분석하고 수정(개정) 안을 제시한다.

Keywords

References

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