Realizing Organic Content Based on 3Screen Play and Presenting a Direction for its Development

3 screen play 기반의 유기적 콘텐츠 구현 및 발전 방향 제시

  • 홍제훈 (홍익대학교 영상대학원 인터랙션 디자인과)
  • Published : 2010.05.31

Abstract

The objective of this study is to present a prototype of organic content, using 3 Screen as the basic concept, and to examine the possible applications of such models. Organic content is something with the characteristics of an organism, which adapts to each unit while maintaining connectivity without losing identity, according to the situation of the user and the characteristics of each unit, opposed to contents that exist without connectivity among units. To this end, I produced a prototype called "Fishing Phone," which crosses over TV, 모바일 and PC. In the Fishing Phone, the fish adapts to each unit as it interacts differently with users while maintaining its own identity. It is an organic content that travels freely through the 3Screen. Fishing Phone was created by using technology and products widely used and serviced today, such as WiFi, java networking, flash player 7, omnia2, and space censors. It demonstrates that organic content can transcend the limitations of space in existing contents, generating new value, realizing complex interaction, and ultimately providing advanced applications for marketing.

본 연구의 목적은 3screen을 기본 개념으로 하여 유기적 콘텐츠의 프로토타입을 제시하고 그 유용성을 제시하는 데 있다. 유기적 콘텐츠란 각 기기 별로 콘텐츠가 서로 연결성 없이 존재하는 것이 아니라 사용자의 정황과 기기의 특성에 맞추어 정체성(identity)를 잃지 않고 연결성을 유지한 체 각 기기에 적응하는 유기체의 특성을 띠는 콘텐츠다. 이를 위해 TV, 모바일, PC를 넘나드는 'fishing phone' 이라는 프로토타입을 제작하였다. Fishing phone에서 물고기는 각 기기에 적응하여 사용자와 각기 다른 인터랙션을 이루며 정체성을 유지한 체 3screen을 넘나드는 유기적 콘텐츠다. Fishing phone은 WiFi, java networking, flash player 7, 옴니아2, space censor 등의 현재 서비스화 되고 사용되는 기술과 제품을 이용하여 제작되었으며 Fishing phone을 통하여 유기적 콘텐츠가 기존의 콘텐츠의 공간적 한계를 넘어 새로운 가치, 복합적인 인터랙션, 진일보한 마케팅요소를 가지고 있음을 보여주고 있다.

Keywords