A Case Study on Instruction for Mathematically Gifted Children

수학영재 수업 사례분석

  • Received : 2010.07.05
  • Accepted : 2010.10.07
  • Published : 2010.12.31

Abstract

This study was created with the intent of improving the teaching quality of the teachers responsible for instructing higher level math programs. Additionally, this research study was designed to analyze the instruction of mathematically gifted students by using "The Flanders Category System" and "TIMSS video analysis". The results of this study will provide opportunities for a deeper understanding of ways to improve the quality of gifted instruction in mathematics and furthermore will increase the expertise of teachers in the realm of gifted education in mathematics.

본 연구는 수학영재교육 담당교사의 교수학습 전문성 향상을 위해 수학영재 수업 사례를 주로 Flanders 언어 상호작용 분석법과 TIMSS 비디오 분석법을 이용하여 분석하고 이를 통해 수학영재 수업을 어떻게 해야 하는 것인가에 대한 시사점을 주고자 시작되었다. 본 연구를 통하여 수학영재교육 담당교사의 영재수업 질적 제고 방안에 대한 심층적인 이해와 반성적 성찰의 계기가 되어 더 나은 교사로서의 삶을 계획하고 영재수업 전문가로서 발돋움하는 기회가 되었으면 한다.

Keywords

References

  1. 김미숙 (2007). (제1차)영재교육진흥종합계획평가 및 중장기 전망에 관한 연구. 서울: 한국교육개발원.
  2. 김종서, 김영찬 (1983). 수업형태분석. 서울: 교육과학사.
  3. 김종서 (1987). 수업형태분석법. 서울: 배영사
  4. 나승일 (2003). Flanders 언어상호작용 분석법을 이용한 농고 교육실습생의 연구수업 분석. 한국농업교육학회지, 35(2), 25-40.
  5. 문명순 (1987). 유치원 교사와 초등학교 1학년 교사의 언어형태 비교 분석 연구. 석사학위논문. 숙명여자대학교.
  6. 박외식 (2000). Flanders의 언어상호작용 분석법을 통한 수업장학이 교사의 수업 기 술 및 수업분위기에 미치는 효과. 석사학위논문. 부산대학교.
  7. 박정, 정은영, 김경희, 한경혜, 이서영 (2004). 수학․과학 성취도 추이변화 국제비교 연구: TIMSS 2003 결과 보고서. 서울: 한국교육과정 평가원.
  8. 변영계, 김경현 (2005). 수업장학과 수업분석. 서울: 학지사.
  9. 신민아 (2003). TIMSS 비디오 연구의 방법을 적용한 수학과 수업 분석. 석사학위논문. 이화여자대학교.
  10. 신준식 (2007). 수학수업에서 의사소통 분석-언어적 상호작용을 중심으로. 초등학교교육, 10(1), 15-28.
  11. 이지현 (2004). 한국과 미국의 초등 수학 교육과정에 대한 인지 중심적 관점에서의 비교 분석: 초등학교 2-3학년 수준의 곱셈 단원 교육과정 사례를 중심으로. 박사학위논문. 이화여자대학교.
  12. 이지현 (2007). 수학수업 분석체계를 기초로 한 수학수업 실천에 대한 일고찰. 열린 교육연구, 15(3), 151-172.
  13. 임형, 류희찬, 강민정 (2001). 우리나라 수학 교수법 분석 및 독일, 일본, 미국과의 비교. 대한수학교육학회 추계 수학교육학 연구논문 발표대회 자료집, 649-678.
  14. 조석희 (2000). 우리나라 수학영재교육의 현황 및 발전 전망. 교육과학연구, 31(1), 195-222.
  15. 주삼환, 이석열, 김홍운, 이금화, 이명희 (1998). 수업관찰과 분석. 서울: 원미사.
  16. 천호성 (2008). 수업 분석의 방법과 실제. 서울: 학지사.
  17. 최수일 (2009). 수업분석 학습공동체 활동을 통한 수학교사의 전문성 제고에 관한 연구. 박사학위논문. 서울대학교.
  18. 한국교육개발원 (2003). 영재교육기관 교수.학습 실태 연구. 서울: 한국교육개발원.
  19. 한국교육과정평가원 (2005). 비디오관찰을 통한 수업분석 및 수업방법개선 워크숍. 서울: 한국교육과정평가원.
  20. 한장수 (1996). 플랜더즈(Flanders)의 언어상호작용 분석. 교육연구정보, 25, 118-126.
  21. 허균 (2006). 언어정보의 시각화 과정 연구. 교육공학연구, 22(2), 143-169.
  22. 허균 (2009). 현장 우수 수업 사례에 대한 Flanders 언어상호작용 분석 연구. 수산 해양교육연구, 21(4), 499-507.
  23. 황세현 (1998). 초등학교 자연과 수업의 문화 기술적 분석. 석사학위논문. 한국교원대학교.
  24. Borich, G. D. (2005). 효과적인 수업관찰(4판) [Observation skills for effective teaching]. (설양환, 김윤옥, 김지숙, 박태호, 우상도, 이범웅, 함희주 역). 서울: 아카데미프레스. (원전은 2003에 출판)
  25. Flanders, N. A. (1960). Interaction analysis in the classroom: A manual for observers. Minnesota, MN: College of Education.
  26. Hiebert, J., & Stigler, J. W. (2000). A proposal for Improving Classroom Teaching :Lessons from the TIMSS Video Study. The Elementary School Journal, 101(1), 3-20. https://doi.org/10.1086/499656
  27. Stigler, J. W., Gonzales, P., Kawanaka, T., Knoll, S., & Serrano, A. (1999). The TIMSS Videotape Classroom Study: Methods and Findigs from an Exploratory Research Project on Ejghth-Grade Mathematics Instruction in Germany, Japan, the United States (NCES 1999-074). Washington, DC: US Department of Education, Office of Educational Research and Improvement, National Center for Education Statistics.
  28. TIMSS & PIRLS International Study Center Retrieved April 16, 2010, from www.timss.org/TIMSS1/TIMSSPublication.html
  29. Weaver, J. F., & Brawley, C. F. (1959). Enriching the elementary school mathematics program for more capable children. Journal of Education, 142(1), 1-40.