Convergence of IT service providers and brick-and-mortar companies in an industrial cluster

정보기술서비스기업과 클러스터 오프라인기업의 컨버전스

  • Yi, Jun-Sub (Department of Management Information Systems, Kyungsung University)
  • 이준섭 (경성대학교 상경대학 경영정보학과)
  • Received : 2010.09.27
  • Accepted : 2010.11.15
  • Published : 2010.11.30

Abstract

The study derives various anticipated benefits resulting from locating small and medium sized IT service firms in a specific industrial cluster area. The study also derives IT service agility factors to obtain competitive advantages vital to real-time global enterprises. The anticipated benefits were then used to analyze how they improve the firms' agility. Using questionnaire data, factor analyses were used to figure out eight anticipated benefit factors including coordination, information sharing, business costs, speciality, communication, trust improvement, mutual business understanding, and reciprocity. The eight empirically derived benefit factors were then used to examine how they affect the IT service agility including flexibility, speed, responsiveness, and lean efficiency. The results of regression analyses showed that each one of the anticipated benefit factors except communication influence one or more IT service agility factors.

본 연구는 첫째, 정보기술서비스기업이 특정 클러스터 지역에 입지하여 그 산업에 특화하였을 경우 획득할 수 있는 기대효익 요인을 도출하고, 둘째, 정보기술서비스기업들이 경쟁력을 확보하여 실시간 글로벌기업이 되기 위한 서비스 민첩성 요인을 도출하며, 셋째, 지역적 특화를 통한 기대효익이 서비스 민첩성 향상에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 설문응답 자료에 대한 요인분석 결과, 기대효익 요인으로는 협업, 정보공유, 거래비용, 전문성, 커뮤니케이션, 신뢰증진, 비즈니스 상호이해, 상호호혜성 등 8개 요인이 도출되었으며, 기대효익 요인을 독립변수로 하고 유연성, 신속성, 반응성, 린효율성 등 4개의 정보기술서비스 민첩성 요인을 종속변수로 하여 회귀분석을 수행하였다. 그 결과, 커뮤니케이션을 제외한 각각의 기대효익 요인들은 정보기술서비스 민첩성의 네 가지 요인 중 적어도 하나 이상의 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

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