The Effects of Determinants of Self-determination on Flow of Online Game

자기결정성 요인이 온라인 게임 몰입에 미치는 영향

  • Received : 2010.08.10
  • Accepted : 2010.11.08
  • Published : 2010.11.30

Abstract

The purpose of this research is to identify the factors of self-determination theory (e.g., autonomy, competence, and relatedness) affecting flow, satisfaction, and loyalty. This research uses structural equation modeling (SEM) to confirm the validity and analyzes the causal relationship of the suggested model. The results indicate that competence and relatedness positively influence flow and that autonomy positively influences satisfaction. First, autonomy is significantly shown to influences satisfaction and does not significantly influence flow. Second, that competence significantly influenced flow and indirectly influenced satisfaction. Third, relatedness significantly influenced flow and indirectly influenced satisfaction. Finally, flow influenced satisfaction, and flow and satisfaction directly and indirectly influenced loyalty.

Keywords

References

  1. 강명주, "문화콘텐츠산업 동향 및 정책 방향 : 경기도 지역을 중심으로", 한국콘텐츠학회, 제6권, 제2호(2008), pp.57-61.
  2. 곽소영, 손은정, "이성 관계에서 심리적 욕구충족이 관계만족에 미치는 영향 : 내재적 동기와 갈등해결전략의 매개역할", 한국심리학회지, 제13권, 제2호(2008) pp.177-195.
  3. 구자철, 이상철, 김남희, 서영호, "모바일 뱅킹에서의 사용자 수용요인 : 확장된 TAM과 Trust를 이용한 실증연구", 경영정보학연구, 제16권, 제2호(2006), pp.159-181.
  4. 김계수, "New Amos 16.0 구조방정식 모형분석", 한나래, 2008.
  5. 김남희, 이상철, 서영호, "한국 기업의 일본 인터넷 시장 진출 전략 : 멀티그룹 구조분석(MSEM)을 이용한 한국과 일본의 온라인 게임 충성도 비교를 중심으로", 품질경영학회지, 제31권, 제1호(2003), pp.21-41.
  6. 김아영, 이명희, 전혜원, 이다솜, 임인혜, "청소년이 지각하는 유능감 및 관계성과 비행 간의 종단적 관계 분석", 제21권, 제4호(2007),pp.945-967.
  7. 김용학, "사회 연결망 이론(개정판)", 학연사,2007.
  8. 김정구, 박승배, 김규한, "마케팅활동, 사회적상호작용, 플로우가 온라인 게임의 애호도와구전에 미치는 영향에 관한 연구 : 온라인 게임의 브랜드매력성과 브랜드일체감의 매개적영향", 마케팅연구, 제18권, 제3호(2003), pp.93-120.
  9. 김주환, 이윤미, 김민규, 김은주, "온라인 게임중독의 유형과 원인에 관한 연구", 한국언론학보, 제50권, 제5호(2006), pp.1229-7526,
  10. 노준석, 손용, "전자미디어의 몰입경험과 여가만족의 상관성 분석 : TV와 internet 비교를 중심으로", 한국방송학보, 제18권, 제1호(2004),pp.116-173.
  11. 안진호, 이근모, 김준, "온라인 스포츠게임 참가 중, 고등학생의 몰입경험이 스포츠 참여, 스포츠가치관 및 또래관계에 미치는 영향", 한국체육학회지-인문사회과학, 제47권, 제6호(2008), pp.197-208.
  12. 엄명용, "문화콘텐츠 확산에 관한 비교 문화적 연구 : 한국과 영국의 온라인게임 콘텐츠를중심으로", 경영학연구, 제39권, 제1호(2010),pp.81-106.
  13. 엄명용, 김태웅, "한국과 일본 온라인 게이머의 게임 만족도, 신뢰도, 온라인 게임커뮤니티인식에 관한 실증적 비교 연구 : 멀티그룹 공분산 구조분석을 중심으로", 경영정보학연구,제16권, 제1호(2006), pp.104-125.
  14. 위정현, "온라인 게임 비즈니스 전략", 제우미디어, 2006.
  15. 위정현, 원은석, "효과적인 구성주의 학습도구로써 온라인게임의 활용 : 대학생을 대상으로온라인게임 '군주'를 활용한 경영전략 수업의구성주의적 고찰", 한국게임학회논문지, 제6권, 제4호(2006), pp.25-37.
  16. 유승호, 장원상, "게임기획에의 활용을 위한온라인게임 구성과 이용자성향의 비교연구 : '리니지'를 중심으로", 게임산업저널, 제2권(2002), pp.65-88.
  17. 이상철, 김남희, 서영호, "온라인 게임에 있어서 몰입과 중독이 사용자 만족과 충성도에 미치는 영향", 경영학연구, 제32권, 제5호(2003),pp.1479-1501.
  18. 이선로, 노웅철, "사용자의 특성이 온라인 게임충성도에 미치는 영향에 관한 연구 자극추구성향을 중심으로", 경영학연구, 제25권, 제4호(2006), pp.1105-1130.
  19. 이숙정, 유지현, "여대생이 인식한 자기결정성이 진로스트레스와 진로장벽 및 진로결정 수준에 미치는 영향", 아시아여성연구, 제48권,제2호(2009), pp.35-64.
  20. 이희경, "청소년의 게임 이용요인과 개인․ 사회적 요인이 게임 몰입과게임 중독에 미치는영향", 청소년학연구, 제10권, 제4호(2003),pp.355-380.
  21. 임소혜, 박노일, "다사용자 온라인 롤플레잉게임(MMORPG) 이용 동기와 오프라인 리더쉽 영향 연구", 한국언론학보, 제51권, 제5호(2007), pp.322-345.
  22. 장근영, "온라인 공간과 온라인 게임 속에서의 커뮤니케이션과 인간심리", 정보와사회,제8권, 단일호, Startpage 1, Endpage 16, Totalpage16.
  23. 장예빛, 박수호, 유승호, "온라인게임경험과사회적 효능감에 관한 연구", 한국게임학회,제8권, 제2호(2008), pp.97-105.
  24. 조남재, 류경문, 김석규, "정보통신기술(2); CALS/EC(2); CRM:온라인 게임 몰입수준에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 춘계학술대회논문집, 제1권(2001), pp.453-456.
  25. 조남재, "온라인 게임 충성도에 미치는 영향요인에 관한 연구", 한국경영과학회지, 제26권,제2호(2001), pp.85-97.
  26. 주수현, 유영명, "문화컨텐츠산업의 성장요인 분석", 관광학연구, 제30권, 제2호(2006), pp.181-200.
  27. 채서일, "사회과학조사방법론(제3판)", 비앤엠북스, 2005.
  28. 최동성, 박성준, 김진우, "고객 충성도(CustomerLoyalty)에 영향을 미치는 온라인 게임의중요 요소에 대한 LISREL 모델 분석", 경영정보학연구, 제11권, 제3호(2001), pp.1-21.
  29. 한국게임산업개발원, "대한민국 게임백서", 한국게임산업개발원, 2008.
  30. 한국인터넷진흥원, "한국인터넷백서", 한국인터넷진흥원, 2007.
  31. 한국인터넷진흥원, "한국인터넷백서", 한국인터넷진흥원, 2009.
  32. Anderson, J.C. and D.W. Gerbing, "Some- Methods for Respecifying Measurement Models to Obtain Unidimensional Construct Measurement," Journal of Marketing Research, Vol.19, No.4(1988), pp.453-460.
  33. Anol Bhattacherjee, "Understanding Information Systems Continuance : An Expectation- Confirmation Model," MIS Quarterly, Vol. 25, No.3(2001), pp.351-370. https://doi.org/10.2307/3250921
  34. Assael, H., "Consumer Behavior and Market- ting Action," 6ed., Thomson, 2001.
  35. Bandura, A., "Self-efficacy : The exercise of control," New York : Freeman, 1997.
  36. Bhattacherjee, A., "Understanding Information Systems Continuance:An Expectation-Confirmation Model," Vol.25, No.3(2001), pp. 351-370
  37. Bogozzi, "Attitudes, intentions and behavior : a test of some key hypothes," Journal of personality and social psychology, Vol.41, No.4(1981), pp.607-627. https://doi.org/10.1037/0022-3514.41.4.607
  38. Csikszentrnihalyi, M., "Flow : The Psychology of Optimal Experience," Harper and Row, 1990.
  39. Davis, F.D., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology," MIS Quarterly, Vol. 13, No.3(1989), pp.319-339. https://doi.org/10.2307/249008
  40. deCharms, R., Personal Causation, New York : Academic Press, 1968.
  41. Deci, E.L. and R.M. Ryan, "Intrinsic motivation and self-determination in human bebavior," New York : Plenum Press, 1985.
  42. Deci, E.L. and R.M. Ryan, "The 'What' and 'Why' of goal pursuits : Human needs and the self-determination of behavior," Psychological Inquiry, Vol.11(2000), pp.227-279. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
  43. Dindia. K. and D.J. Canary, "Definitions and Theoretical Perspectives on Maintaining Relationships," Journal of Social and Personal Relationships, Vol.10(1993), pp.163-173. https://doi.org/10.1177/026540759301000201
  44. Dworkin, G., "The theory and practice of autonomy," New York : Cambridge University Press, 1988.
  45. Field, S., J. Martin, R. Miller, M. Ward, and M. Wehmeyer, A practical guide to teaching self-determination, Austin, TX : PRO-ED, 1998.
  46. Fornell and D.F. Larcker, "Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error : Algebra and Statistics," Journal of Marketing Research, Vol. 18, No.3(1981), pp.382-388. https://doi.org/10.2307/3150980
  47. Gagne, M. and E.L. Deci, "Self-determination theory and work motivation," Journal of Organizational Behavior, J. Organiz. Behav., Vol.26(2005), pp.331-362. https://doi.org/10.1002/job.322
  48. Harvey, L., "Enabling Customer Loyalty for E-Businesses," White Paper, Patricia Seybold Group, Inc., 1999.
  49. Hoffman, D.L. and T.P. Novak, "Marketing in Hypermedia Computer-Mediated Environments : Conceptual Foundations," The Journal of Marketing, Vol.60, No.3(1996), pp.50- 68. https://doi.org/10.2307/1251841
  50. Joreskog, K.G. and D. Sorbom, LISREL 8 : Structural equation modeling with SIMPLIS command language, Chicago : Scientific Software International, 1993.
  51. Marylene, Gagne and E.L. Deci, "Self-determination theory and work motivation," Journal of Organizational Behavior, Vol.26(2005), pp.331-362. https://doi.org/10.1002/job.322
  52. Mathieson, K., "Predicting User Intentions : Comparing the Technology Acceptance Model with the Theory of Planned Behavior," Information Systems Research, Vol.2, No.3 (1991), pp.173-191. https://doi.org/10.1287/isre.2.3.173
  53. Mittal B., "Why do customers switch? The dynamics of satisfaction versus loyalty," The Jounal of Services Marketing, Vol.12(1998), pp.177-194. https://doi.org/10.1108/08876049810219502
  54. Oliver, R.L., "Satisfaction : A Behavioral Perspective on the Consumer," McGrwq-Hill, 1997.
  55. Richard P. Bagozzi1 and Youjae Yi1, "On the evaluation of structural equation models," Vol.16, No.1, pp.74-94.
  56. Ruyter, K. and M. Wetzels, "On the relationship between perceived service quality, service Loyalty and switching costs," International Journal of Service Industry Management, Vol.9(1998), pp.436-445. https://doi.org/10.1108/09564239810238848
  57. Ryan, R.M. and E.L. Deci, "Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being," American Psychology, Vol.52(2000b), pp.141-166.
  58. Ryan, R.M. and W.S. Grolnick, "Origins and pawns in the classroom : Self-report and projective assessments of individual differences in children's perceptions," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.50 (1986), pp.550-558. https://doi.org/10.1037/0022-3514.50.3.550
  59. Standage, Martyn., Duda, Joan L., and Ntoumanis, Nikos, "A model of contextual motivation in physical education : Using constructs from self-determination and achievement goal theories to predict physical activity intentions," Journal of Educational Psychology, Vol.95, No.1(2003), pp.97-110. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.97
  60. White, Harrison, S. Boorman, and R. Breiger, "Social Structure from Multiple Networks. I. : Blockmodels of Roles and Positions," American Journal of Sociology, Vol. 81(1976), pp.730-780. https://doi.org/10.1086/226141