DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Recognition, Utilization of Food and Nutrition Labelling of Elementary School Students

초등학생의 식품영양표시에 대한 인식 및 이용실태

  • Oh, Sae-Hyun (Graduate School of Education, Kongju National University) ;
  • Lee, Yang-Soon (Dept. of Food and Nutrition, Kongju National University)
  • 오세현 (공주대학교 교육대학원 영양교육) ;
  • 이양순 (공주대학교 식품영양학과)
  • Received : 2010.06.16
  • Accepted : 2010.10.18
  • Published : 2010.12.31

Abstract

The purpose of this study is to provide a fundamental research data that is necessary in an education of dietary life so that the students have sound dietary life through a right food purchase after investigating perception of children's dietary habit and activity, food labelling, and nutrition labelling for 400 students of the 5 and 6th grades. The result of the study are as followings. In terms of perception questions over food labelling, on the whole, "know it little bit" was the highest. Girls and country was higher than boys and city. A list of item that is important in contents of food labelling were period of circulation, data of manufacturing, price, used ingredient, origin of product, nutrition contain labelling, manufacturer, quantity in contents(quantity, the number). A meaningful difference was shown in gender(p<.05) and area(p<.01). In 30 perception questions over nutrition labelling, "know it little bit" was the most, and girls and country were higher than boys and city. In ascertaining nutrition labelling at the time of purchasing the food, "look often" was the most. Girls and city were higher than boys and Gun in average but no difference was statistically shown in knowledge mark in utilization and perception of nutrition labelling. The response rate in girls(p<.01) and country(p<.05) was higher in a question of "if nutrition labelling is displayed, nutriment that is harmful for our body will be eaten less" and girls' response rate was higher in the question of "being educated for my health". Therefore, practice centered nutrition education is necessary to purchase the food after ascertaining food nutrition labelling out of an attitude in habitually purchasing the processed food. The students develop comprehensible food nutrition labelling the direction to emphasizing nutrition educational labelling and recognizing that the healthy nutriment is contained without conventional and food safety centered labelling should be changed.

Keywords

References

  1. 강석아. (2001). 초등학생의 식품구매 실태 및 이에 영향을 미치는 식생태 요인 분석. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 김나영, 이정숙. (2009). 부산지역 주민의 연령별 식품영양표시에 대한 인지도 및 이용실태. 한국식품영양과학회지, 38(12), 1801-1810. https://doi.org/10.3746/jkfn.2009.38.12.1801
  3. 김동순, 이정원. (2002). 가공식품의 영양표시에 대한 중학생과 학부모의 이용 및 인지도 실태. 대한영양사협회 학술지, 8(3), 301-310.
  4. 김향숙, 백수진, 이경애. (1999). 식품표시에 대한 소비자의 인식 및 이용 실태. 한국식품영양과학회지, 28(4), 948-953.
  5. 박선성, 김나영, 한명주. (2008). 중학생의 가공식품에 대한 선호도와 식품.영양표시에 대한 인식도. 한국식품조리과학회지, 24(2), 164-173.
  6. 박송미. (2006). 식품영양표시에 대한 중학생의 인지도와 이용실태. 영남대학교 환경보건대학원 석사학위논문.
  7. 박옥희. (2006). 초등학생의 식품구매 실태 및 식생활 소비자능력 조사. 부산교육대학교 석사학위논문.
  8. 박혜련, 민영희, 정해랑. (1995). 식품의 영양표시제도 정착을 위한 기초조사(I)- 소비자 인식 연구. 한국식생활문화학회지, 10(3), 155-166.
  9. 손재연. (2007). 연령별 가공식품의 식품표시에 대한 이용실태와 인지도. 고신대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 식품의약품안전청. (2007). 식품 등 표시 기준 해설서. 1-3.
  11. 식품의약품안전청. (2008). 식품 등의 표시기준 (고시 제 2008-66호).
  12. 이강자, 이윤희. (2004). 주부들의 식생활과 식품영양표시제도의 이용실태에 관한 연구. 동아시아 식생활학회지, 14(2), 161-174.
  13. 이은영. (2008). 서울지역 초등학교 고학년 학생의 영양표시 지식수준이식 행동에 미치는 영향. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 이인숙, 최봉순, 유두련, 박영미. (2002). 대학생들의 식품 영양표시 관련 식행동 조사. 한국식생활문화학회지, 17(3), 299-308.
  15. 이정숙. (2009). 부산지역 초등학교 교사들의 가공식품 영양표시에 대한 인식. 대한지역사회영양학회지, 14(4), 430-440.
  16. 이주인, 김정현, 정인경. (2008). 청소년의 식품영양표시에 대한 인식 및 활용실태. 한국지역사회생활과학회지, 19(4), 559-568.
  17. 이현정, 정해랑, 장영애. (2002). 시판 가공식품의 영양표시 실태조사. 대한지역사회영양학회지, 7(4), 585-593.
  18. 임현슬, 김향숙. (1998). 중등학교 여교사의 가공식품의 식품표시 이용실태 및 영양표시에 대한 인식. 한국식품영양과학회지, 27(4), 765-774.
  19. 정흔희. (2005). 고등학생의 식품영양표시에 대한 이해와 이용실태. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  20. 주나미, 윤지영, 김옥선, 고영주, 정현아, 최은영. (2005). 서울.경남 일부지역 가공식품 표시기준에 대한 인지도 및 만족도 조사. 한국식생활문화학회지, 5(20), 525-531.
  21. 현선미. (2006). 영양표시 읽기 교육을 통한 초등학생의 식생활태도 개선. 서울교육대학교 석사학위논문.
  22. 홍양자. (1998). 제주시내 초등학교 5학년 어린이의 체격과 식생태에 관한 조사 연구. 한국식생활문화학회지, 13(2), 142.
  23. 홍양자. (1998). 제주시내 초등학교 5학년 어린이의 체격과 식생태에 관한 조사 연구(II). 한국식생활문화학회지, 13(2), 141-151.

Cited by

  1. Eating Behavior, Nutrition knowledge, and Educational Needs of the Food and Nutrition of Elementary School Students in the Gyeungnam Province vol.18, pp.1, 2013, https://doi.org/10.5720/kjcn.2013.18.1.11