DOI QR코드

DOI QR Code

기혼여성의 블로그 소비자정보 생산활동에 관한 연구

A Study on the Production Activities of Consumer Information on Blog for Married Women

  • 천경희 (가톨릭대학교 소비자주거학) ;
  • 송인숙 (가톨릭대학교 소비자주거학) ;
  • 손상희 (서울대학교 소비자학과)
  • Chun, Kyung-Hee (Dept. of Consumer and Housing Studies, the Catholic University of Korea) ;
  • Song, In-Sook (Dept. of Consumer and Housing Studies, the Catholic University of Korea) ;
  • Sohn, Sang-Hee (Dept. of Consumer Science, Seoul National University)
  • 투고 : 2010.11.17
  • 심사 : 2010.11.30
  • 발행 : 2010.12.31

초록

Recently a prevailing trend in marketing has been the use of consumer participations or prosumer activities and this has caused consumers to become skeptical in their treatment of information found on blogs. Therefore, these marketing practices can be usefully examined to ensure they represent a neutral source of information for consumers. This study thus investigated married women's production activities of consumer information using personal blogs, their motives and experiences, and the characteristics of the information they produced. A qualitative study was undertaken using focus group interviews with two groups of sixteen married women in their 30's and 40's. Results suggested that personal bloggers' information production activities were primarily initiated by businesses and that bloggers were paid for their activities either with money or through the products they reviewed. Although the information produced was, because of its basis in consumer experience, consumer friendly, its quality was limited in the sense because it primarily reflected the perspective of businesses. The bloggers, themselves, expressed ethical uncertainty about their practices. Implications for consumer education and policy were also discussed.

키워드

참고문헌

  1. 구교태. (2005). 가상 커뮤니티 이용 욕구(needs)와 행위 (behavior)에 관한 연구: 대학생들의 인터넷 카페 이용을 중심으로. 한국언론정보학회, 30, 1-28.
  2. 구혜경, 나종연. (2009). "소비자-기업 협력"에 대한 탐색적 연구: 소비자참여 마케팅활동 사례의 비판적 고찰. 소비자학연구, 20(3), 99-133.
  3. 권상희. (2005). 블로그(Blog)양식: 커뮤니케이터, 구성형태, 내용, 연결성에 따른 장르유형분석 연구. 사이버커뮤니케이션학보, 15, 93-134.
  4. 권상희, 우지수. (2005). 블로그 미디어 연구: 블로그 이용 및 만족과 인지 형태에 관한 연구. 한국방송학보, 19(2), 419-460.
  5. 기업 블로그마케팅담당자를 위한 글. (2009, 8. 15). 전자신문, 자료검색일 2009, 11. 12, 자료출처 http://www.ebuzz.co.kr/content/buzz_view.html?ps_ccid=81318
  6. 김경희, 배진아. (2006). 30대 블로거들의 블로그 매개 커뮤니케이션 연구. 한국언론학보, 50(5), 5-29.
  7. 김사승. (2006). 뉴스 블로그의 성격에 관한 분석. 언론과학연구, 6(2), 113-148.
  8. 김영주. (2006). 블로그의 미디어적 기능과 한계 : 블로그 이용자의 블로그 이용행태와 평가를 중심으로. 한국언론학보, 50(2), 59-90.
  9. 김용준, 옥경영. (2004). 디지털 아줌마. 광고학연구, 15(5), 423-438.
  10. 김윤식, 정규업. (2009). 호텔 브랜드 블로그 특성이 구매의도 및 온라인 구전 커뮤니케이션에 미치는 영향:블로그 태도를 매개변수로-20대-30대 블로그 이용자 중심으로. 호텔경영학연구, 18(3), 1-22.
  11. 김중태. (2009). 블로그 교과서. 서울: 멘토르.
  12. 김창호. (1997). 정보특성과 상황특성이 구전효과에 미치는 영향. 아주대학교 박사학위논문.
  13. 남혜경. (2006). 블로그 표현형식의 특징이 소비자의 태도변화와 구전의도에 미치는 영향. 동국대학교 석사학위논문.
  14. 노기영, 이미영. (2005). 블로그의 매체경쟁에 관한 연구 : 관계지향 블로그와 정보 지향 블로그의 적소분석을 통한 경쟁분석. 한국언론학보, 49(3), 318-347.
  15. 박광순, 조명휘. (2004). 인터넷의 웹블로그 이용동기와 만족도에 관한 연구: 대학생 집단을 중심으로. 한국언론학보, 48(5), 270-294.
  16. 박노일, 남은하. (2008). 블로그 이용동기가 저널리즘 역할 인식과 활동에 미치는 영향. 한국언론학보, 52(1), 334-359.
  17. 박노일, 윤영철. (2008). 블로그 인기도가 블로거의 저널리즘 인식 및 활동에 미치는 영향. 한국언론학보, 52(6), 100-122.
  18. 박정현. (2001). 가상공동체에서의 소비자 정보활동과 소비자만족 연구. 서울대학교 석사학위논문.
  19. 삼성경제연구소. (2005). 블로그시대의 기업경영. CEO Information, 526, 1-23.
  20. 윤명애, 송인숙, 천경희. (2010). 블로그 소비자정보의 활용과 생산에 관한 연구. 소비자정책교육연구, 6(1), 79-105.
  21. 윤명희. (2008). 청소년 미니홈피, 블로그의 사회관계 및 일상문화: 중학생 이용자의 사례를 중심으로. 청소년학연구, 15(2), 169-208.
  22. 이두희, 임승희. (2006). 블로그 이용자의 자발적 자기정보공개의 동기요인과 결과요인에 관한 연구. 광고학연구, 17(5), 227-240.
  23. 임영신. (2008). 블로그의 특성과 정보원 신뢰도의 관계-블로그 상의 영화리뷰를 중심으로. 서울대학교 석사학위논문
  24. 조철호. (2007). 개인형 홈페이지의 지각된 서비스가치가 신뢰와 고객만족에 미치는 영향: 블로그를 중심으로. 서비스경영학회지, 8(2), 49-77.
  25. 최민재, 김경환, 김봉간, 김위근, 나은경, 명승은, 심영섭, 이동훈, 이상훈, 이성규, 이중대. (2009). 한국의 블로그산업. 한국언론재단.
  26. 최환진. (2006). 대학생의 블로그.미니홈피 이용 동기와 이용 과정에 관한 연구. 광고학연구, 17(3), 225-248.
  27. 한국인터넷진흥원. (2009). 블로거 인터넷 이용실태분석. 한국인터넷진흥원.
  28. 한 선. (2006). 블로그를 통한 의미실천 양상과 함의에 관한 연구. 한국언론학보, 50(5), 354-384.
  29. Cory, L. A., & Melinda, J. M. (2009). Blogs of information: How gender cures and individual motivations influence perceptions of credibility. Journal of Computer-Mediated Communication, 14, 435-456. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2009.01448.x
  30. Herring, S., Scheidt, L., Bonus, S., & Wright, E.(2004). Bridging the Gap: A Genre Analysis of Weblogs. Proccdings of HICSS04.
  31. Pedersen, S., & Macafee, C. (2007). Gender differences in British blogging. Journal of Computer-Mediated Communication, 12(4), 1472-1492. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00382.x
  32. Rogers, E. M. (1995). Diffusion of Innovation. New York: The Free Press.
  33. Thomas, J. J., & Barbara, K. K. (2009). In Blog we trust? Deciphering credibility of components of the internet among politically interested internet users. Computer in Human Behavior, 25, 175-182. https://doi.org/10.1016/j.chb.2008.08.004
  34. Wallsten, K. (2007). Agenda setting and the blogosphere: An analysis of the relationship between mainstream media and political blogs. Review of Policy Research, 24(6), 567-587. https://doi.org/10.1111/j.1541-1338.2007.00300.x
  35. Xenos, M. (2008). New mediated deliberation: Blog and press coverage of the alito nomination. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(2), 485-503. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2008.00406.x