The Effect of Project Method on the Girl Student's Task Performance Ability in the Unit of 'Energy and Transportation Technology' of Technology.Home Economics Subject in High Schools

고등학교 기술.가정과 '에너지와 수송기술' 단원에서 프로젝트법이 여학생의 과제 수행 능력에 미치는 효과

  • Received : 2010.07.30
  • Accepted : 2010.09.15
  • Published : 2010.09.30

Abstract

This study aims to verity effects of project method on the girl students' task performance ability in the unit of 'Energy and Transportation Technology' of Technology' Home Economics Subject in High schools. The task performance ability are composed of collecting information, performing achievement, planning of solving the task, and performance evaluation. The results of this research conducted for girl students of two classes of H high school located in Gyeong-gi Province are as follows: First, the group with the project method was more effective, in general, in learning ability of performing the tasks of 'Energy and Transportation Technology' than the group with traditional teaching. Second, the group with the project method was more effective than the group with traditional teaching in ability of task performance of subordinate elements of performing tasks in the unit of 'Energy and Transportation Technology', such as collecting information and performing achievement. However, in the fields of another subordinate elements of planning of solving the task and performing evaluation, the degree of effectiveness was unknown. After examining the results of all the cases, it was found that project method was more effective than the traditional teaching method in increasing the performing task abilities of the students in the lesson of 'Energy and Transportation Technology' in high schools.

이 연구는 고등학교 기술 가정과 '에너지와 수송기술' 단원에서 프로젝트법과 강의식 학습을 사용했을 때 여학생의 과제 수행 능력을 비교한 것이다. 과제 수행 능력은 하위 요인으로 정보 수집 능력, 과제 수행 계획 능력, 과제 수행 실행 능력 그리고 과제 수행 평가 능력을 갖는다. 경기도 소재 H 고등학교의 2개 학급의 여학생을 대상으로 실험한 결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학교 기술 가정과 '에너지와 수송기술' 단원의 전반적인 과제 수행 능력에 있어서 프로젝트법을 적용한 집단이 강의식 학습을 적용한 집단보다 더 효과가 있었다. 즉 전체적으로는 프로젝트법이 강의식 학습 방법보다 학생들의 과제 수행 능력을 신장시키는데 더 효과가 있음이 검증되었다. 둘째, 고등학교 기술 가정과 '에너지와 수송기술' 단원에서 적용한 집단이 강의식 학습을 적용한 집단보다 과제 수행 능력의 하위 요소인 정보 수집 능력, 과제 수행 실행 능력에 있어서 더 효과적이었다. 그러나 또 다른 하위 요소인 과제 수행 계획 능력, 과제 수행 평가 능력에 있어서는 효과적이라고 할 수 없었다.

Keywords

References

  1. 교육부(2008). 중학교 교육과정 해설(III). 교육부 고시 제1997-15호. 대한교과서.
  2. 교육심리학용어사전(2000). 한국교육심리학회. 학지사.
  3. 교육인적자원부(2003). 교실수업 개선을 위한 고등학교 기술.가정과 교육과정 운영자료. 교육과정자료 201.
  4. 김진수(2005). 제7차 교육과정의 개정 방향 탐색을 위한 한국과 일본의 기술.가정 교육과정 비교. 대한공업교육학회지, 30(1), 68-83.
  5. 유연숙(2002). 초둥 실과 교육에서 문제해결학습이 과제수행능력에 미치는 효과, 인천교육대학교 석사학위논문.
  6. 이무근, 김판욱, 김재식(1991), 실기 교육 방법론. 배영사.
  7. 이상봉(2000). 지식 기반 사회에 대처하는 기술교육의 과제와 개선 방향. 한국기술교육학회지, 1(1), 15-29.
  8. 이상수(2005). 실과 재활용품 만들기 단원에서 프로젝트 접근법이 과제 수행 능력과 환경에 대한 태도에 미치는 효과. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문.
  9. 이순식(1991). 기술교과 교육에서 프로젝트법의 적용 방안. 대한공업교육학회지, 16(1), 53-65.
  10. 정성봉(2002). 실과 수업 방법론. 교학사.
  11. 지옥정 역(2004). 유아교육 현장에서 프로젝트 접근법. 창지사.
  12. 최유현, 나길수, 류혜남(1999). 구성주의적 학습 환경이 실과 과제수행능력에 미치는 영향. 한국실과교육학회지, 12(2), 981-997.
  13. 한국교육과정평가원(2003). 중학교 기술.가정과 교수 학습 방법과 예시 자료 개발 연구. 대종파이오.
  14. Gagne, R., Briggs, L. & Wager, W. (1992). Principles of instructional design (3rd ed.), New York : Holt, Rinehart and Winston, Inc.
  15. Kirpatrick, W. H. (1918). The project method. Teachers College Record, 19(4), 319-335.
  16. Nunan, D. (1989). Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge Language Teaching Library.
  17. Wen, H, M. (1998). The effects on group process and quality of group product in a cooperative project -based learning environment. Unpublished doctorial dissertation, Florida University.