The Moderating Effects of Field-dependence and Field-independence Cognitive Style of Learning Satisfaction of Digital Textbook

디지털교과서의 학습만족에 대한 장의존 및 장독립적 인지양식의 조절효과 검증

  • Received : 2010.08.05
  • Accepted : 2010.09.10
  • Published : 2010.09.30

Abstract

This study aims to verify whether field-dependence and field-independence cognitive style have regulatory effect or not on information quality and system quality of digital textbooks in learning satisfaction. In order to accomplish the purpose, the research was carried out with 325 students of digital textbook research school who are fifth and sixth grade at a primary school living in Seoul metropolitan city. Results from the verification of hypotheses are as follows: when learning satisfaction of digital textbooks is affected by information quality and system quality influence satisfaction, it is given a positive moderating effect by the variables of field-dependence and field-independence cognitive style.

본 연구는 디지털교과서의 정보품질과 시스템품질이 학습만족도에 미치는 영향에서 인지양식 관련요인들, 특히 장의존 및 장독립적 요인이 조절효과를 가지는지 검증하고자 하였다. 연구대상은 서울광역시에서 거주하는 초등학교 5학년, 6학년학생들이다. 이러한 연구를 위해 현재 디지털교과서 연구시범학교에서 학습에 참여하고 있는 학습자 325명으로부터 자료를 얻어 실증적 연구를 수행하였다. 연구가설의 검증을 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 디지털교과서의 학습만족이 정보품질과 시스템품질의 만족도에 영향력을 받을 때, 인지양식 변수들의 상호작용에 의해서 긍정적인 조절효과를 받고 있음이 확인되었다.

Keywords