Construction of a High-Altitude Ignition Test Facility for a Small Gas-turbine Combustor

소형 가스터빈 연소기 고공환경 점화 시험 설비 구축 및 검증 실험

  • 김태완 (충남대학교 대학원 항공우주공학과) ;
  • 이양석 (충남대학교 항공우주공학과) ;
  • 김기우 (충남대학교 대학원 항공우주공학과) ;
  • 김보연 (충남대학교 대학원 항공우주공학과) ;
  • 고영성 (충남대학교 항공우주공학과) ;
  • 김선진 (청양대학 소방안전관리학과) ;
  • 김형모 (한국항공우주연구원 추진기관팀) ;
  • 정용운 (한국항공우주연구원 추진기관팀)
  • Received : 2009.11.30
  • Accepted : 2010.05.20
  • Published : 2010.06.30

Abstract

A small high altitude test facility has been developed to investigate ignition performance of a small gas-turbine combustor under high altitude conditions. Supersonic diffusers and a heat exchanger were used to perform a low pressure and a low temperature condition, respectively. Experimental results showed that the low pressure environment could be controlled by upstream pressure of primary nozzle flow and low temperature environment by mixture ratio of cooled air and ambient air. Ignition performance tests were performed to verify the performance of the facility under simulated high altitude conditions. Conclusively, it was proven that the test facility could be used for ignition performance test of a small gas-turbine combustor under high altitude condition of approximately 6,100m.

본 연구에서는 가스터빈 연소기의 고공환경 모사 점화 성능 시험을 목적으로 소형 고공환경 모사 시험 설비를 구축하였고 이에 대한 성능 실험을 수행하였다. 고공환경 조건인 저압 환경 구현을 위해서는 초음속 디퓨저를 사용하였고, 저온 환경 구현을 위해서는 드라이아이스를 냉각제로 사용한 열교환기를 사용하였다. 저압 환경 구현 성능 실험 결과 연소기로 20g/s의 공기 공급 상태에서도 연소기 내부에 고도 약 6,100m에 해당하는 저압 환경 구현이 가능한 것을 확인하였다. 또한 저온 환경 구현 성능 실험 결과 연소실 내부에 고도 6,100m 이상의 저온 환경 구현이 가능한 것을 알 수 있었으며, 상온공기와 냉각공기의 혼합율 조절로 다양한 고도의 저온 환경 구현이 가능한 것을 확인하였다.

Keywords

References

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