A Study on 4P's of Developing Food Service Products - Focused on Gwangju, Jeonnam Area -

외식 상품 개발의 4P's에 관한 연구 - 광주, 전남 지역 중심으로 -

  • 이선호 (호남대학교 조리과학과) ;
  • 김희기 (남부대학교 호텔조리학과) ;
  • 공기열 (영산대학교 호텔경영학과) ;
  • 전경철 (경기대학교 외식조리관리학과)
  • Published : 2010.01.30

Abstract

This study investigates 4P's of developing food service products(Focused on Gwangju, Jeonnam area) and intends to set the direction for the relations between product, price, promotion, place and customer satisfaction and customer occupation. Statistical techniques employed includes reliability analysis and regression analysis. The study is based on the 220-questionnaire-survey conducted from July 6 to July 20, 2009 to five foodservice companies in Gwangju. The data collected of this study were analyzed with the frequency analysis, reliability analysis, and regression analysis using the SPSS 12.0 package program. The findings of this study are as follows. Firstly, there are significant product, price, promotion and place factors that affect customer satisfaction. Secondly, there are significant product, price, promotion and place factors that affect customer occupation. Thus, food service management needs to apply product, price, promotion and place strategies aggressively.

광주, 전남 중심으로 외식 상품 개발에 4P's에 관한 주제로 연구하였으며, 연구의 목적은 마케팅 믹스와 경영성과의 영향 관계를 규명하여 제품, 가격, 유통, 촉진에 대한 향상을 위한 방향 설정에 도움을 줄 것이다. 통계기법은 표본의 인구 통계학적 특성, 신뢰성분석, 다중회귀분석을 이용하였다. 조사는 2009년 7월 6일부터 7월 20일까지 광주에 소재한 외식기업 5곳(A, B, O, R, V)에서 근무하는 편의 추출된 전직원 220명을 대상으로 실시되었다. 설문은 사전에 각 영업장의 책임자들에게 설문 협조 요청을 구한 뒤 이루어졌으며, 조사방법은 응답자가 직접 기입하는 자기 기입형 설문지법을 이용하였다. 배포된 총 220부의 설문지 중에서 212부가 회수되었으며, 이 중 불성실한 응답을 한 12매를 제외한 200매가 최종 분석에 사용되었다. 분석결과 마케팅 믹스요인인 상품, 가격, 유통, 촉진이 고객 만족, 고객 선점에 인과관계가 있는 것으로 나타났다. 그러므로 마케팅 믹스를 적극적으로 도입해야 할 것으로 사료된다.

Keywords