A study of problem based learning (PBL) experience in dental hygiene education - learning attitude, student assessment -

문제중심학습을 적용한 치위생 교육 경험 연구 -학습태도, 학생평가 중심으로-

  • 김설희 (호원대학교 치위생학과)
  • Received : 2010.07.20
  • Accepted : 2010.09.25
  • Published : 2010.10.30

Abstract

Objectives : This study was application problem-based learning(PBL) of performance oral health manage in dental hygiene education. and evaluate on learning effect - learning attitude, student assessment(good or bed). Methods : For this study, we sampled 31 dental hygiene students composed of PBL group, Dept of Dental Hygiene, A college. The period of this study was 1 semester(from september, 2008 to December, 2008). To identify the effect of PBL on learning attitudes, student assessment, we used a t-test and compared pre & post effects of PBL using a paired t-test and General Linear Model(GLM), McNemar test. Results : The results of this study that problem based learning(PBL) for dental hygiene students education was more effective in learning process and effect of PBL rather than direct instruction. students assessment results that problem based learning improves their medicine knowledge and communication. Conclusions : This study suggest that PBL contribute to enhancing learning attitudes, learning effect and solve the real problems through self-directed learning.

Keywords

References

  1. 배진희. 간호임상실습을 위한 문제중심학습모형 개발 연구. 부산대학교 대학원 교육학과 석사논문 2005.
  2. 이우숙, 박미영. PBL 패키지 개발절차 모형에 관한 연구. 한국간호교육학회지 2001;7(1):126-141.
  3. Moore TS. Implementation of problem-based learning in a baccalaureate dental hygiene program. journal of dental education 2007;71(8):1058-1069.
  4. Fincham AG, Shuler CF. The changing face of dental education : the impact of PBL. journal of dental education 2001;65(5):406-421.
  5. 김동엽. 문제중심수업과 지시적 수업이 학습자의 인식론적 신념에 따라 유의미성 지각 및 학업성취에 미치는 효과, 한국교원대학교 교육대학원 박사학위논문 2001.
  6. 강인애. PBL의 이론과 실제. 서울: 문음사; 2003: 66.
  7. 황선영. 문제중심학습이 간호학생의 학업성적 비판적사고력, 학습태도 및 동기에 미치는 효과. 전남대학교 대학원 간호학과 박사학위논문 2003.
  8. 최정임. 대학수업에서의 문제중심학습 적용 사례연구. 교육공학연구 2007;23(2):35-65.
  9. Kewalin T, Cortino S, Howard H. problem-based learning at the harvard school of dental medicine: Self assessment of performance in postdoctoral traning. Journal of Dental Education 2007;71(8): 1080-1089.
  10. 손주연. 문제중심학습에서 학습자 성격특성과 자기 조절학습전략으로서의 학습활동 보고서가 참여도와 문제해결 성과에 미치는 영향. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 2004.
  11. Srinivas MS, Nancy MM, Nadeem YK. Problem based learning : effects on standard outcomes. journal of dental education 2003;67(9):1003-1010.
  12. 정재은. 의학교육에서의 문제중심학습 운영실태와 효과에 대한 학생인식조사. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 2006.
  13. 정복례, 이가언, 김경혜. 문제중심학습에서 교수와 학생의 역할. 한국간호교육학회지 1997;3(2):207-213.
  14. 김정연, 하은희. 산업의학 교과목에서의 문제중심 학습의 시행 및 평가. 한국의학교육 1999;11(1): 29-36.
  15. 이종태, 최장석, 김상효, 백낙환. 인제의과대학에서 PBL교육의 경험과 자체평가. 한국의학교육 1998; 10(2):351-362.
  16. 정인원, 신철진, 한헌석, 송영진. 충북대학교 의과대학에서의 문제중심학습의 실행 및 평가. 한국의학교육 1999;11(2):285-295.
  17. 김선, 양은배, 이수곤 외 2인. 문제중심학습 교육과정의 개발과 적용에 관한 연구. 한국의학교육 1998; 10(2):309-321.
  18. 임기영. 기존 의과대학에서의 문제중심학습 도입방안 모색. 한국의학교육 1998;10(1): 21-28.
  19. Bloom SW. Structure and ideology in medical education ;an analysis of resistance to change. J Health Soc Behav 1988;29(4):294-306. https://doi.org/10.2307/2136864