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견인차-피견인차-주행차량의 3중 추돌에 관한 시뮬레이션 해석

Simulation Analysis on Triple Collision between Wrecker, Towed Car and Driving Car

  • 조재웅 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 김유진 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 김기선 (공주대학교 기계자동차공학부)
  • Cho, Jae-Ung (Dept. of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University) ;
  • Kim, Eu-Gene (Dept. of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University) ;
  • Kim, Key-Sun (Dept. of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University)
  • 투고 : 2010.05.07
  • 심사 : 2010.11.19
  • 발행 : 2010.11.30

초록

사고 현장에서 사고 차량을 옮기거나 주차위반 차량을 견인사업소로 이동시키기 위해 주로 이용되고 있는 리프트식 견인차는 피견인차의 구동방식에 따라 차량의 전부 또는 후부을 들어 올려 구동 바퀴로 이동할 수 있도록 하는 특수차량이다. 각 차량은 CATIA를 이용하여 모델링하고 이를 상용 유한요소해석 프로그램인 ANSYS를 통하여 피견인차의 후부를 주행 차량이 들이 받는 추돌을 시뮬레이션한다. 본 논문에서는 견인중인 견인차와 이송중인 전륜 피견인차 및 일반 주행 중인 차량 사이에서 일어날 수 있는 3중 추돌사고를 일반적인 3중 추돌사고와 비교하여 견인중에 발생하는 추돌사고가 얼마나 위험한지를 직접 확인한다. 또한 견인차가 피견인차를 들어 올려 발생되는 피견인차의 각도에 따른 추돌의 영향을 해석한다.

The wrecker truck of lift type is used to move damaged car in accident spot or to move illegal vehicle in towaway zone toward pound.. This special vehicle drives by lifting front or rear side of car with the driving type of towed car. Each car is modelled with CATIA and is simulated with FEM analysis program ANSYS. This study analyzes how dangerous is the triple collision among the wrecker-towed car-driving car as comparing with the usual collision accident with cars. It is studied how responsible is the towed car in case of crashing its back side by driving car. The influence on the driving angle of towed car by lifting wrecker is also considered.

키워드

참고문헌

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