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The Effect of Resort Hotel Employees' Interpersonal Trust on Customer's Loyalty and Repurchase Intention

리조트호텔 이용고객의 호텔 종사원에 대한 대인신뢰가 고객충성도, 재구매의도에 미치는 영향

  • 민보영 (우송대학교 외식산업경영학과) ;
  • 천희숙 (우송대학교 외식산업경영학과)
  • Received : 2010.12.06
  • Accepted : 2010.12.22
  • Published : 2010.12.28

Abstract

Hotel should provide customers with trust and satisfaction through a long-term relationship to receive a loyalty from them. In this study, we interviewed resort hotel customers in Je-ju island to find out how an interpersonal trust affects customer's loyalty and repurchase intention. Through this research, we found out the customer's feeling on employees regarding their abilities and similarities has a positive effect on the customer's loyalty and repurchase intention while the consistency of employees has a negative effect. For the customers who're interested in resort area with curiosity and new concerns, consistency is negative affected factor to customer loyalty and repurchase intention.

호텔은 고객과의 장기적인 관계를 지속하기 위해서는 무엇보다 고객에게 신뢰와 만족을 제공하여 충성 고객이 될 수 있도록 하는 것이다. 본 연구에서는 리조트 호텔을 이용하는 고객이 호텔 종사원에 대한 대인신뢰가 고객충성도 및 재구매 의도에 어떠한 영향을 미치는 지를 고찰하고자 제주도에 소재한 리조트 호텔 이용고객을 대상으로 연구를 실시한 결과 리조트 호텔 이용 고객이 호텔에 근무하고 있는 종사원에 대해 느끼는 능력, 유사성이 고객충성도와 재구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 리조트 호텔을 이용하는 고객들은 리조트 호텔을 방문할 때 종사원들의 능력과 유사성이 고객으로 하여금 반복적인 구매행동의 원인인 고객충성도와 미래에도 반복적으로 이용할 가능성이 높은 재구매의도에 있어서 직접적인 영향을 미치는 중요변수임을 확인할 수 있었다. 이와는 반대로 호텔종사원의 일관성은 리조트 호텔을 이용하는 고객에게는 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 이는 휴양지에서 새로운 흥미와 관심을 갖고자 하는 리조트 호텔의 고객성향을 비추어 볼때 고객충성도와 고객의 재구매의도에 부정적인 영향을 일으키는 원인이 됨을 알 수 있었다.

Keywords

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