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A Study on Evaluation Indices for Testing PoP of Mobile Phones

이동 통신 단말기의 상품력 검증을 위한 평가 지표에 대한 연구

  • Received : 20101100
  • Accepted : 20101100
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Products and/or services should be objectively verified in terms of the technological and use-conditional considerations before entering a market. Every organization or company tries to find the better procedure and method for checking the core needs of customers based on their experience in the market and looks for continuous ways to evaluate the power of products and services(PoP). They also prefer the overall evaluation of indices that could reflect various customer needs, rather than a separate evaluation index for each characteristic of the product or service. S. Ko (2008) proposes a Multi-characteristics Sigma Level(MSL) that can simultaneously evaluate many characteristics of a product or service. In this research, using MSL and a new Blue Ocean Index(BOI), an application of NPS, mobile phone field test is considered from a practical and statistical point of view.

기업이 제공하는 제품 서비스는 시장에 소개되기 전에 기술적 검증과 사용 환경에 대한 객관적인 검토를 거쳐야 한다. 이를 위해 각 기업에서는 경험적으로 확인된 다양한 절차와 방법을 이용하여 올바른 상품력(Power of Product Service)을 판단할 수 있는 객관적인 방법을 연구하고 있다. 상품력은 특정 기능 또는 개별 특성에 대한 평가 보다는 다양한 고객의 요구 사항에 기초한 여러 특성이나 기능들을 동시에 반영할 수 있을 때 바람직하다고 할 수 있다. 고승곤 (2008)은 품질 평가 방법인 시그마 수준(Sigma Level)을 확장하여 다양한 특성들을 종합적으로 반영할 수 있는 MSL(Multi-characteristic Sigma level)을 소개하였다. 본 논문에서는 MSL과 새로운 고객 선호 일치도를 반영하는 BOI(Blue Ocean Index)를 이용한 이동 통신 단말기의 상품력 평가 방법을 확인해 보고 이를 통해 실무적 그리고 통계적으로 고려해야 할 사항들을 검토해 보고자 한다.

Keywords

References

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