Acknowledgement
Supported by : 서울대학교 사회과학연구소
References
- 구자철, 이상철, 김남희, 서영호, "모바일 뱅킹에서의 사용자 수용요인 : 확장된 TAM과 Trust를 이용한 실종연구" 경영정보학연구, 제16권, 제2호(2006), pp.159-181.
- 곽기영, 이유진, "디지털 컨버전스 시대의 모바일 뱅킹 사용 의도 결정요인에 관한 연구", Information Systems Review, 제7권, 제2호(2005), pp.85-100.
- 권기덕, "모바일 빅뱅 시대의 비즈니스 모델 진화", 삼성경제연구소, 2010.
- 권기덕, 임태윤, 최우석, 박성배, 오동현, "스마트폰이 열어가는 미래" 삼성경제연구소, 2010.
- 김상현, 정희정, "무선이동기술(Mobile Wireless Technology) 수용 및 이용의 사회적, 경험적 영향과정에 관련된 요소들에 대한 연구", Information System Review, 제8권, 제3호(2006), pp.81-103.
- 김정훈, "구글의 안드로이드와 안드로이드 마켓", 한국콘텐츠학회, 제7권, 제2호, 2009.
- 김태방, "모바일 게임의 사용의도 및 선행요인에 관한 연구", 성신여자 대학교 박사학위논문, 2004.
- 김호영, 김진우, "모바일 인터넷 사용에 영향을 미치는 중요 요인애 관한 연구",경영정보학연구, 제12권, 제3호(2002), pp.91-113.
- 남종훈, "DMB의 수용결정요인에 관한 연구 : 위성 DMB와 지상파 DMB의 비교를 중심으로" , 언론과학연구, 제7권,제2호(2007),pp.143-188.
- 류성렬, 김문호, 김효진, "모바일 웹 브라우징 서비스 수용에 관한 연구", 한국콘텐츠학회 , 제9권, 제21호(2009), pp.270-278.
- 문용은, 정유진, "모바일뱅킹 사용의도의 영향 요인에 관한 연구", 정보시스템연구, 제13권, 제2호(2004),89-117.
- 박진현, "애플리케이션 스토어 도입에 따른 이동통신사업자의 대응전략과 시사점", 방송통신정책 ,제21권,제9호, 2009.
- 방송통신위원회, "무선인터넷 글로벌 선도 발표 자료", 2009.
- 배병렬, AMOS7에 의한 구조방정식 모델링, 도서출판청람, 2007.
- 백상용, "사용경험이 개인의 정보기술수용에 미치는 영향", 한국정보기술응용학회, 2004. pp.654-670.
- 서창교, 성석주, "개인 특성이 인터넷 쇼핑몰 사용의도에 미치는 영향", 경영정보학연구, 제14권,제3호(2004),pp.1-22.
- 안나은, "모바일 뱅킹 서비스 수용 요인에 관한 연구", 서울대학교 석사학위논문, 2003.
- 양희동, 박철우, 김범수, "서비스 호환성과 신뢰가 모바일 서비스 사용 의도에 미치는 영향", 경영정보학연구, 제16권, 제2호 (2006),pp.27-46.
- 유효식, 최훈, 김진우, "정보가전의 기술수용에 관한 실증적 연구 : 양방향 TV를 중심으로", 경영정보학연구, 제12권, 제2호(2002), pp.45-68.
- 이건창, 정남호, 이종신, "국내 인터넷 뱅킹 사용자의 이용의도에 영향을 미치는 요인간 관계에 관한 실증연구", 경영정보학연구, 제12권, 제3호(2002),pp.191-212.
- 이원준, 이정섭, 김태웅, 백태영, "무선 인터넷 서비스의 사용자 수용", 경영정보학연구, 제14권, 제2호(2004), pp.61-86.
- 이정민, "인터넷과 모바일을 중심으로 한 정보통신 미디어의 선택 및 사용 요인", 서울대학교 대학원 박사학위 논문, 2004.
- 전병호, 이주형, 강병구, "개인 사용자의 Ondenand Software 수용에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제7권, 제2호(2008), pp.41-57.
- 전종홍, 이승윤, "차세대 모바일 웹 애플리케이션 표준화 동향", 전자통신동향분석 ,제25권, 제1호(2010) ,pp.100-113.
- 조숙현, 홍세준, "Design aesthetics consideration on using mobile phone", 경영정보학회학술대회, 2008.
- 황채영, "Open-APl의 이용의도에 미치는 요인에 관한 연구", 경북대학교 석사학위논문, 2010.
- Agarwal, R. and J. Prasad, "A Conceptual and Operationl Definition of Personal Inovativeness in the Domain of Information Technology", lnformation Systems Research, Vol.9, No.2(1998), pp.204-215.
- Bandura, A., "Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory", 1986.
- Bassellier, G., I. Benbasat, and B. H. Reich, "The influence of business managers' IT competence on championing IT", lnformation Systems Research, Vol.14, No.4(2003), pp.317 -336. https://doi.org/10.1287/isre.14.4.317.24899
- Bulander, R., M. Decker, G. Schiefer, and B. Kolmel, "Advertising via mobile terminals: Delivering context sensitive and personalezed adverising while guaranteeing privacy", Proceedings of the 2nd International Conference on E-business and Telecommunication Networks, U. K., (2005), pp.49-56.
- Compeau, D. and C. Higgins, "Computer Self-Efficiency : Development of Measure and lnitial Test" , MIS Quarterly, Vol.1, No.19(1995), pp.189-211.
- Dabholkar, P. A., "Consumer Evaluations of New Technology-Based Self-Service Options : An Investigation of Alternative Models of Service Quality", International Journal of Research in Marketing, Vol.13, No.1 (1996), pp.29-51. https://doi.org/10.1016/0167-8116(95)00027-5
- Danaher, P., B. Hadie,and W. Putsis, "Marketing-mix variables and the diffusion of successive generations of a technological innovation", Journal of Marketing Research, Vol.38, No.4(2001), pp.501-514. https://doi.org/10.1509/jmkr.38.4.501.18907
- Davis, F. D., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology", MIS Quarterly, Vol.13, No.3(1989), pp. 319-340. https://doi.org/10.2307/249008
- Dishaw, M and D. Strong, "Extending the technology acceptance model with task-technology fit constructs", Information and Management, Vol.36, No.1(1999), pp.9-21. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(98)00101-3
- Fishbein, M. and I. Ajzen, Belief, Attitude, Intention,and Behavior : An Introduction to Theory and Research, Addisio-Wesley,Reading, MA, 1975.
- Fornell, C. and D. F. Larcker, "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error", Journal of Marketing Research, Vol.18(1981), pp.39-50. https://doi.org/10.2307/3151312
- Fusfeld, A R., "How to put Technology into corporate planning", In Burgelman, R. A, C. M. Christensen and S. C. Wheelwright (eds.),Strategic Management of Technology and Innovation (4th edition), (1978), pp.63-66.
- Gefen, D. and Straub, D., "The relative importance of perceived ease of use in IS adoption", Journal of the Association for Information Systems, Vol.1, No.8(2000), pp.1-30.
- Hair, J. A., R. E. Anderson, R. L. Tatham, and W. C. Black, "Multivariate data analysis(5th edition),New Jersey, Prentice Hall, 1998.
- Hong, S. J., K Tarn, and J. Kim,"Mobile Data Service Fuels the Desire for Urriqueness", Communication of the ACM, Vol,49, No.4(2006), pp.89-95. https://doi.org/10.1145/1121949.1121953
- Kishore, R., J. Lee, and E. R. McLean,"The Role of Persnal Innovativeness and Self-Efficacy Information Technology Acceptance : An Extension of TAM with Notions of Risk", 23th ICIS. 2001.
- Kwon, H and L. Chidambaram,"A Test of the Technology Acceptance Model-the case of cellular telephone adoption", processing of the 33rd Annual Hawaii International Conference on System Science, IEEE Compute Society, Press, Los Alamitos, 2000.
- Korgaonkar, P. K. and G. P. Moschis, "Consumer Adoption of Videotex Services", Jounal of Direct Maketing, Vol.1, No.4(1987), pp.63-71. https://doi.org/10.1002/dir.4000010409
- Lai,V. S. and H. Li, "Techonlogy acceptance model for internet banking : An invariance analysis", Information and Management, Vol.42(2005), pp.373-386. https://doi.org/10.1016/j.im.2004.01.007
- Liao, Z. and M. T. Cheung, "Internet-basede-barlking and consumer attitudes : An empirical study", Information and Management, Vol.39, No.4(2002), pp.283-295. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(01)00097-0
- Liang, H, Y. Xeu, and T. Bryd, "PDA usage in healthcare professionals : testing and extended Technology Acceptance Model", International Journal of Mobile Communications, Vol.1, No.4(2003), pp.372-389. https://doi.org/10.1504/IJMC.2003.003992
- Lu, J., C. Yu, C. Liu, and J. Yao, "Technology Acceptance Model for wireless internet", Internet Research : Electronic Networking Application and Policy, Vol.13, No.3(2003), pp.206-222. https://doi.org/10.1108/10662240310478222
- Luran, P. and H. H. Lin, "Toward an understanding of the behavioral intention to use mobile banking", Computers in Hurman Behavior, Vol.21(2005), pp.873-891. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.03.003
- Monroe, Kent B. and R. Krishnan, "The Effect of Price on Subjective Product Evaluations", in J. Jacoby and J. Olson (eds.), The Perception of Merchandise and Store Quality, Lexingtton Books, 1985.
- Pederson, P., "Adoption of Mobile internet Service : An exploratory study of mobile commerce early adopters", Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, Vol.15, No.3(2005), pp.203-222. https://doi.org/10.1207/s15327744joce1503_2
- Rogers, E. M., "Diffusion of Innovations(5thed.), Free press, NY, 2003.
- Taylor, S. and P. A. Todd, "Assessing IT Usage : The Role of Prior Experience", MIS Ouarterly, Vol.19, No.2(1995), pp.561-570.
- Thompson, R. L., C. A. Higgins, and J. M. Howelll, "Personal Computing : Toward a Conceptual Model of Utilization", MIS Quarterly, Vol.15, No.1(1991), pp.125-143. https://doi.org/10.2307/249443
- Thompson, R. L., C. A. Higgins, and J. M. Howell, "Influence of Experience on Persnal Computhe Utilization : Testing a Conceptual Model", Journal of MIS, Vol.11, No.1 (1994), pp.167-187.
- Thong, J. Y. L., S. J. Hong, and K. Y. Tam, "The Effects of Post-adoption Beliefs on the Expectation-Confirmation Model f'or Information Technology Continuance", Internatinal Journal of Human-Computer Studies, Vol.64, No.9(2006), pp.799-810.
- Venkatesh, V., "Determinants of Perceived Ease of Use : Integrating Control, Intrinsic Motivation, and Emotion into the Technology Acceptance Model", Information System Research, Vol.11, No.4(2000),pp.342-365. https://doi.org/10.1287/isre.11.4.342.11872
- Venkatesh, V. and Davis, "A theoretical extension of the technology acceptance model : Four longitudinal field studies", Management Science, Vol.46, No.2(2000), pp.186-204. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
- Venkatesh, V. and Morris, M, "Why don't mean ever stop to ask for directions? Gender, Social influence, and their role in technology acceptance and usage behavior", MIS Ouarterly, Vol.24, No.1(2000), pp.115-139. https://doi.org/10.2307/3250981
- Walis, R, The Financial System Inquiry Final Report, Cnberra, AGPS, 1997.
- Wu, J. H. and S. C. Wang, "What drives mobile commerce? An empirical evaluation of the revised technology acceptance model", Information and Management, Vol.42, No.5(2005), pp.719-729. https://doi.org/10.1016/j.im.2004.07.001