DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on Determining Quality of Service Criteria for Expressway Bus Passengers Using The Importance-Performance Analysis (IPA) - Focussing on Yong-in City : Suji -

IPA 분석을 이용한 간선급행버스 이용자 서비스 특성분석 - 용인 수지지구 중심으로 -

  • 권기현 (경기대학교 도시.교통공학과) ;
  • 오승훈 (경기대학교 도시.교통공학과) ;
  • 이종호 (경기대학교 도시.교통공학과) ;
  • 김태호 (한양대학교 산업과학연구소)
  • Received : 2010.01.11
  • Accepted : 2010.02.19
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The bus transfer system has been extended from Seoul to Gyonggi province to provide better Seoul metropolitan area transit service in September, 2008. Moreover, the curved bus routes, except existing rapid bus routes, which cause longer travel time have been straightened out. Also, the Skip Stop operation suggested by passengers has been introduced to main stops in the newly added express bus lines. This study surveyed passengers service satisfaction for the recent adopted bus policies such as the transfer discount system and the express bus system in Seoul Metropolitan area. The survey results may be important foundation for future strategies for improvement. The survey included questionnaires about the importance and the satisfaction level on both quantitative and qualitative factors. The results were statistically analyzed by the modified IPA (Importance-Performance Analysis). As the result of the survey, the newly adopted services such as fare system, fare discount on transferring, travel time savings and increased number of stops are economically feasible and satisfactory, whereas the accessibility to stops, ventilation and air quality in vehicles are the priorities to be improved. Also, the safety and the information system is in need of improvement.

경기도에서 서울지역으로 통행하는 대중교통 이용자들에게 그 동안 불편함으로 작용하여 왔던 환승 요금 제도를 2008년 9월에 광역버스에 까지 확대하였다. 그리고 그동안 굴곡노선으로 인한 통행시간 증가로 불편을 호소했던 광역버스의 문제점을 해결하기 위해 기존 광역버스노선과는 별도로 굴곡노선을 직선화하고 수요가 많은 대표정류장을 중심으로 Skip Stop 방식을 도입한 간선급행버스가 개통되어 많은 기대를 모으고 있다. 본 연구는 수도권(경기도, 서울)에서 새롭게 도입되어 진행중인 대중교통관련 시책(환승할인, 간선급행서비스)에 대한 대중교통 유형별 이용자의 정량적, 정성적인 서비스 만족도를 조사분석하여, 향후 수도권의 버스교통의 차별화된 개선전략을 수집하기 위한 기초연구이다. 본 연구를 위해 이용자를 대상으로 중요도-만족도 설문조사(정량, 정성)를 실시하여 통계적 검증을 거쳐 중요도-만족도(IPA)분석을 하였다. 서비스 특성 분석결과 간선급행버스의 종합적인 서비스 측면에서 버스요금, 환승할인, 통행시간 단축과 같은 경제성부문과 정류장 개수와 같은 편리성 부문에서는 만족도가 높은 것으로 나타난 반면 정류소 까지의 접근성 부문과 버스내부의 냉 난방이나 공기질과 같은 쾌적성 부문은 만족도가 낮아 이에 대한 개선을 필요로 하고 있다.

Keywords

References

  1. 김경도, 배기목, 김태호, 원제무(2006) 구조방정식을 이용한 버스유형별 서비스평가 모형구축에 관한 연구, 국토계획, 대한국토도시계획학회, 제41권 6호.
  2. 김태호, 도화용, 원제무(2008) M-IPA분석을 이용한 버스서비스지표개발연구, 서울도시연구, 제9권 제1호.
  3. 김태호, 고준호, 원제무(2008) 변형된 IPA 분석기법을 활용한 도시부 도로 서비스 질 평가, 한국도로학회논문집, 한국도로학회, 제10권 제2호.
  4. 김태호, 하종문, 임종문, 박제진(2009) 중요도-만족도 분석을 활용한 서울시 수상택시 이용자 서비스 지표분석, 대한토목학회논문집, 대한토목학회, 제29권 제5D호, pp. 587-595.
  5. 박정수, 김태호, 윤상훈, 배기목(2007) IPA 분석을 이용한 지하철 이용자 서비스 특성에 관한 연구, 한국철도학회논문집, 한국철도학회, 제10권 4호.
  6. 오규종(2005) 지하철 이용고객의 만족도에 관한 연구, 석사학위논문, 중앙대학교.
  7. 정준영(2000) 지하철 이용만족도 영향인자에 관한 고찰, 석사학위논문, 부산대학교.
  8. 조병용, 김태호, 남궁성, 김대영(2009) 한계임금률법을 이용한 서울시 수상택시 수단간 경쟁력 제고 방안 실증연구, 교통기술과정책, 제6권1호.
  9. Martilla, J. and James, J. (1997) Importance-Performance analysis, Journal of Marketing.