The Effects of Plant Raising Activities in Home Upon School Student' Emotion Intelligence

가정내 식물 가꾸기 활동이 초등학생들의 정서지능에 미치는 영향

  • 석대웅 (창원 도계초등학교) ;
  • 이정화 (경상대학교 평생교육원) ;
  • 정연옥 (진주교육대학교 실과교육과)
  • Received : 2009.11.14
  • Accepted : 2009.12.18
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The purpose of this study is to verify the effect of raising plants at home on elementary school students' emotional intelligence. The experimental group in the post-test showed significant differences in all the domains of emotional perception, emotional expression, emotional empathy, emotional control, emotional application, compared to the control group, which indicated that the activity of raising plants at home has positive effects on the emotional intelligence of high graders in elementary school. Even in the change of students' emotional intelligence according to their gender, male students in the experimental group had higher average values more than the control group, showing significant differences in all the domains of emotional perception, emotional expression, emotional empathy, emotional control, emotional application. Female students in the experimental group had the same tendency. Accordingly, as a result of this study, it was found that the activity of raising plants at home has positive effects on the improvement of elementary school high graders' emotional intelligence.

가정내 식물 가꾸기 활동이 초등학생들의 정서지능에 미치는 영향을 검증하고자 하였다. 실험집단의 사후검사시 통제집단에 비하여 정서인식, 정서표현, 정서이입, 정서조절, 정서활용모두에서 유의차가 나타나 가정내 식물 가꾸기 활동이 초등학교 고학년 학생들의 정서지능에 긍정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 성별에 따른 정서지능 변화에서도 실험집단의 남학생은 통제집단의 남학생보다 높게 나타났고, 정서인식, 정서표현, 정서이입, 정서조절, 정서활용 모두에서 유의차가 나타났으며, 실험집단의 여학생도 같은 경향이었다. 따라서 가정내 식물 가꾸기 활동은 초등학교 고학년 학생들의 정서지능 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다.

Keywords

References

  1. 강연희. 2008. 정서지능강화 프로그램이 초등학생의 정서능력 및 또래관계에 미치는 효과. 홍익대학교 교육 대학원 석사학위논문.
  2. 김송자. 2002. 부모의 양육태도 및 정서표현성과 자녀의 정서지능과의 관계. 영남대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 김태수. 2002. 식물 가꾸기 활동이 초등학교 학생들의 정서에 미치는 효과. 인천교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 문용린. 1996. 한국학생들의 정서지능 측정연수. 피터샐 로비 교수 초청 강연회(1996. 11. 25). 서울.
  5. 문용린. 1997. EQ가 높으면 성공이 보인다. 글이랑 : 서울.
  6. 서미숙. 2006. 정서지능교육 프로그램이 초등학교 저학년 아동의 정서지능과 교우관계에 미치는 효과. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 신현정. 2006. 정서지능 교육프로그램이 정서지능과 자기 효능감에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육대학원석사학위논문.
  8. 이미진. 2008. 품성계발 프로그램이 초등학생의 정서지능 및 학급응집력에 미치는 영향. 전주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 이선주. 2006. 초등학교 저학년 아동의 가정환경과 정서 지능과의 관계. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 이성인. 2000. 초등학교 학습원의 교육적 활용. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 이수광. 2005. 원예활동이 초등학교 학생들의 인성함양에 미치는 영향. 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 정호양. 2005. 초등학생의 자아존중감 함양을 위한 원예 실습 프로그램 적용효과. 춘천교육대학교 교육대학원석사학위논문.
  13. 조미정. 2003. 정서지능 훈련 프로그램이 초등학생의 정서지능과 자아존중감에 미치는 효과. 대구카톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 최경란. 2007. 학교 환경을 이용한 식물 가꾸기 프로그램이 초등학생의 친환경태도에 미치는 영향. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 최유현. 1998. 대안적 열린 교육을 위한 문제해결 수업전략의 탐색. 열린교육연구 6: 49-68.
  16. 하수진. 2008. 자연체험활동이 초등학생의 친사회적 행동과 자아존중감에 미치는 영향. 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 한경희, 김형수, 서정근. 2004. 집단치료적 원예활동과 치매노인의 사회성에 관한 연구. 한국식물인간환경학회지 7: 53-58.