The Concept of Creativity and Its Enhancement in Mathematics Education

수학교육에서 창의성의 개념 및 신장 방안

  • Park, Man-Goo (Department of Mathematics Education, Seoul National University of Education)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

Creativity is emerging as one of the key components in every areas. In mathematics education, creativity or mathematical creativity is emphasized even though the definition of the term is inconsistence among every research. The purpose of this research was to identify the nature of mathematical creativity and provide the ways of strengthening it in the mathematics classroom. For this, students' mathematical strategies and problems in the elementary mathematics textbook were analyzed. The results showed that mathematically gifted students used a limited strategies and the problems in the textbooks were too simple to stimulate students' mathematical creativity. For the enhancement of students' mathematical creativity, we need to develop mathematically rich tasks and refine teacher education programs.

오늘날 창의성은 모든 분야에서 가장 중요한 요소로 부각이 되고 있다. 수학교육에서도 창의성을 강조하고 있으나 많은 수학교육자들에게 창의성 및 수학적 창의성의 개념에 대한 견해는 다양하다. 본 연구에서는 수학교육에서 수학적 창의성의 의미를 여러 선행 연구에서 에서는 어떻게 규정하고 있는지 알아보고, 학교 현장에서 수학시간에 교과서를 문제를 기반으로 이를 신장 시킬 수 있는 방안을 제안하였다. 이를 위하여 특정한 수학 문항에 대한 초등학생들의 반응을 분석하고 교과서의 예를 기반으로 한 창의적인 문제를 위한 확장 방안을 제시하였다. 연구의 결과에 의하면 학생들은 제한된 수학 전략을 사용하였으며, 수학교과서는 학생들의 창의성을 신장시키기 위한 과제로 개선할 필요가 있었다. 이의 개선을 위해서 수학교육에서 학생들의 창의성 신장을 위하여 과제 및 교재의 개발 및 교사교육 프로그램의 재조명이 필요함을 제안하였다.

Keywords