A Study of Marketing Strategies according to the Criteria of Users' Choice in Pallet Pool Services : Focused on Mettroporitan Seoul Area Warehouse Companies

파렛트 풀 서비스의 효익세분화에 따른 마케팅 전략에 관한 연구 - 수도권 창고업체들을 중심으로 -

  • Published : 2009.09.30

Abstract

A survey to pallet users was conducted in an aspect of the efficiency and benefit. The questionnaire identified the preference about the main variables such as price, size, conformity, material, which are the criteria of the users' choice. staffs in the capital region was selected as respondents and Cluster Analysis and Simulations was carried out with Conjoint Analysis. The result shows that the variables of material and conformity between facilities and products were more important than the variable of size. The respondents prefer the pallets with a various range of products because warehouses should keep a range of products under various condition of temperature. In accordance, the companies that provide a pallet pool service should set up individual marketing strategy by a type of customers so as to maximize the competitiveness in domestic or international markets. Furthermore, supplying standardized pallets should be consistent with the standardization not for individual logistics units, but for whole logistic systems. To achieve this, it requires the compatibility amongst a range of logistics activity participants by their characteristics.

본 연구에서는 파렛트 풀 서비스 사용자의 효익이라는 관점에서 파렛트 사용자를 대상으로 파렛트를 선택하는 주요 속성인 가격, 규격, 정합성, 재질 등에 대한 선호도에 대해 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 수도권 창고업체를 대상으로 하였으며 컨조인트 분석기법을 통해 군집분석 및 초이스 시뮬레이션을 실시하였다. 그 결과 파렛트와 차량, 설비 및 제품과의 정합성이나 파렛트 재질을 규격보다 더 중요시하는 경향을 보였다. 이는 다양한 온도대의 상이한 물품을 보관하는 창고업체의 특성상 그 보관 목적에 맞는 다양한 제품군을 가진 파렛트를 선호함을 알 수 있었다. 따라서 파렛트 풀 서비스를 제공하는 업체의 입장에서는 이러한 세분화된 고객별로 적절한 마케팅 전략을 수립하여 향후 국내경쟁 및 해외경쟁에 대한 경쟁력 우위전략을 확보하여 경쟁력을 극대화시킬 수 있을 것이다. 이와 같이 국가물류표준화의 핵심이라고 할 수 있는 표준파렛트의 보급이 개별단위 물류의 표준화가 아닌 전체 물류시스템의 표준화랑 조화를 이루기 위해서는 다양한 물류활동 참여자에 대한 그 특성별 호환성이 전제되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 김영민.최진수, “농수산물 물류기기 공동이용사업의 문제점과 개선방안에 관한 연구”, 물류학회지, 제14권, 제2호, 2004 7, pp. 119-140.
  2. 안병국.정지안, “농산물 포장상자 적재패턴 및 효율분석”, 펄프.종이기술, 제36권, 제2호, 2004.6, pp. 70-76.
  3. 임호규.최윤희, 동북아지역물류의 표준화와 공동화 추진방안, 교통개발연구원, 1995.
  4. 김영민, “물류기기 공동이용산업의 활성화 방안에 관한 연구”, 물류학회지, 제14권, 제3호, 2004.11, pp. 191-215.
  5. 대한서울상공회의소, 물류표준화 실천매뉴얼, 1998.
  6. 정태원, “부산항 컨테이너터미널 마케팅전략에 관한 연구”, 한국해양대 박사논문, 2003.
  7. 차중곤, “소매 마케팅 믹스 조정을 위한 시장 세분화 전략에 대한 연구”, 물류학회지, 제5호, 1995.12, pp. 155-169.
  8. 조찬혁, “운송시장 세분화 전략에 관한 연구”, 한국해운학회지, 제20호, 1995.8, pp. 45-64.
  9. 국가물류표준화연구단, 일관수송 중심의 물류표준체계 구축사업 자료집, 한국철도기술연구원, 2008.
  10. 황학.임준묵, “컨테이너와 파렛트 적재패턴에 대한 마이크로 컴퓨터 프로그램”, 산업공학, 제5권, 제2호, 1992.10, pp. 75-85.
  11. 김근섭.곽규석, “택배시장의 효익세분화에 따른 가격탄력성에 관한 연구”, 대한교통학회지, 제22권, 제2호, 2004.4, pp. 7-18.
  12. 김준효, “파렛트 풀 시스템의 효율적인 운영에 관한 연구”, 명지대 석사논문, 2003.
  13. 이명훈.이강대, “포장표준화를 통한 국제 파렛트 표준화의 전략적 대응방안 연구”, 유통정보학회지, 제8권, 제3호, 2005.11, pp. 113-133.
  14. 이철영, 항만물류시스템, 효성출판사, 1998.
  15. 명영수, “후판적치문제의 복잡성에 대한 연구”, 한국경영과학회지, 제28권, 제4호, 2003.12, pp. 31-37.
  16. 옥선종.김정환, “효율적인 물류표준화 정책의 제언”, 물류학회지, 제10권, 제1호, 2000.8, pp. 177-195.
  17. 금영모.이종인, “해운시장세분화와 서비스품질에 관한 고찰”, 한국해운학회지, 제18호, 1994.8, pp. 91-108.
  18. 이훈영, SPSS를 이용한 데이터분석, 청람, 2008.
  19. 채서일.김선철.최수호, SPSS WIN을 이용한 통계분석, 비.앤.엠북스, 2006.
  20. 윤문규 “Unit load system 구축에 관한 연구”, 로지스틱스연구, 제10권, 제2호, 2002.12, pp. 113-128.
  21. Felix T.S Chan, Rajat Bhagwat, N.Kumar, M.KTiwari, Philip Lam, "Development of a decision support for air-cargo pallet loading problem : A case study", Expert Systems with Applications, Vol.31, 2006, pp. 472-485. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2005.09.057
  22. Hande Yaman, Alper Sen, "Manufacturer's mixed pallet design problem", European Journal of Research, 2007.
  23. Glaydston Mattos Ribeiro, Luiz Antonio Lorena, "Lagrangean relaxation with cluster and column generation for the manufacturer's pallet loading problem", Computers & Operations Research, Vol.34, 2007, pp. 2695-2708. https://doi.org/10.1016/j.cor.2005.10.008
  24. Reinaldo Morabito, Silvia Regina Morales, Joao Alexandre Widmer, "Loading optimization of palletized Products on trucks", Transportation Research, Vol.36, 2000, pp. 285-296. https://doi.org/10.1016/S1366-5545(00)00003-X
  25. Gustavo H.A Martins, Robert F.Dell, "The minimum sizeinstanceofa Pallet Loading Problem equivalence class", European Journal of Research, Vol.179, 2007, pp. 17-26. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2006.03.009