Business Process Improvement of Defect Management in Apartment Housing Project

공동주택 하자관리 업무프로세스 개선

  • Published : 2009.09.30

Abstract

Recently construction companies expand position for apartment house in construction market because of house supply rate increase and its amount. In addition, because the focus of house sale market has moved to customer from supplier, the importance of defect management is being issued currently. However, current apartment defect management is not satisfied with customer's demand for the lack of business process management, management organization, information feedback, and readiness for defect in construction phase. To solve this problem, this study proposed business process management improvement model for defect management. Proposed improvement model make information feedback, defect management business quality improvement, and improper process improvement through integrating defect management and quality management. It is expected to contribute to customer's satisfaction improvement and reliance improvement for construction companies.

최근 주택보급률의 상승과 공동주택 물량의 증가로 인하여 공동주택에 대한 건설기업의 공사 비중이 높아지고 있으며, 공급자 위주에서 수요자 중심으로 분양시장이 변화함에 따라 고객 가치 향상을 위한 고객접점의 하자관리의 중요성이 부각되고 있다. 그러나 국내 공동주택태 하자관리는 하자관리 업무 프로세스 관리 미흡,하자관리 조직의 관리 부족, 하자 정보 피드백 부족, 시공단계의 하자관리를 위한 대비부족으보 동일 하자 요인이 반복적으로 발생하며 고객이 요구하는 품질 및 만족도에 부합하지 못하는 실정이다. 따라서 본 연구의 목적은 이러한 하자관리의 문제점을 해결하고자 하자관리 업무 프로세스 개선 모델을 제시한다. 본 연구에서 제시된 하자관리 업무 프로세스 개선 모델은 하자관리와 품질관리의 통합적 관리를 통하여 정보의 피드백을 실현시키며 하자관리와 품질관리의 업무프로세스를 정렬한다. 또한 부적합 처리 업무를 개선함으로써 하자 관리 관련 업무의 질적 향상을 도모하고 궁극적으로 품질 향상을 통한 건설업체의 고객 만족도 및 이미지 제고에도 크게 기여할수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 건설교통부. "건설사업관리 업무절차 보고서", 2003
  2. 업무혁신을 위한 PI/BPR 추진실무, 한국생산성본부, 2007
  3. 김동희, 송혁, 고성석, "입주자 사전점검표에 의한 공동주택 공종별 하자분류체계에 관한 연구", 대한건축학회논문집 구조계, 2007.2
  4. 김정현, 고옥열, 윤석현, 백준홍, "아파트 건설프로젝트에서의 하자관리를 위한 웹기반의 데이터베이스 시스템구축에 관한 연구", 대한건축학회
  5. 류종혁, 박영기, '국내교육시설건설공사 현장에서의 품질하자 현황분석', 한국교육시설학회지, 2008.1
  6. 박용규, "공동주택 시공단계에서의 하자관리 중요도 평가기법을 통한 개선방안 연구", 경상대학교 대학원 석사학위논문, 2008.2
  7. 박진관, 박종일, "건축설비 공사 하자 사례 유형 분석 및 대책", 대한설비공학회 하계학술발표대회 논문집, 2006
  8. 박창욱, 윤석헌, "공동주택 생애주기의 체계적인 하자관리를 위한 개선 방안 연구", 한국건설관리학회 학술발표대회 논문집, 2007.11
  9. 석성준, 유현경, 강경인, "공동주택 하자처리과정에 대한 거주자입장의 만족도 분석", 한국건축시공학회 학술.기술논문발표회 논문집, 2004.10
  10. 안광욱, 이재용, "공사현장의 품질관리를 위한 방수공사의 하자분석", 대한건축학회논문집 구조계, 2005.2
  11. 오세욱, 김영석, "PDA 및 웹기반의 공동주택 품질점검 및 하자관리 시스템의 개발", 한국건설관리학회논문집, 한국건설관리학회, 2005.2
  12. 유승연, 이준성, 김상범, 최석인, 장현승, 전준기, "단계별 고객 접점서비스 분석을 통한 공동주택 민원성 하자의 통합적 관리방안에 대한 연구", 2008.4
  13. 유현경, 안성훈, 강경인, "거주자 만족도 분석을 통한 공동주택 하자처리과정의 개선방안", 대한건축학회논문집 구조계, 2005.4
  14. 장종문, 오세욱, 김주학, 김영석, "웹기반의 공동주택 AS관리 시스템 개발", 한국건설관리학회논문집, 2007.6
  15. 최현하, "공동주택하자관리 DB구축에 관한 기초연구", 홍익대학교 산업기술연구소, 2003
  16. 하희윤, 이훈구, 이윤선, 김재준, "하자보수보증금 기반의 하자예방 관리에 관한 연구", 대한건축학회논문집 구조계, 2007.10
  17. Davenport, T.H., "Process Innovation : Reengineering Work through Information Technology, 1992
  18. J. Soares and S. Anderson, "Modeling Process Management in Construction", Journal of Management in Engineering, Vol. 13, No, 5, 1997 https://doi.org/10.1061/(ASCE)0742-597X(1997)13:5(45)
  19. Smith, H. and P. Finger, "The Bussiness Process Management Scenario", 2003