학업수행 부진에 부모빈곤이 미치는 영향 및 자기주도적 학습능력의 매개효과

Self-Regulated Study Performance as a Mediator of the Effects of Poverty on School Performance

  • 투고 : 2009.04.18
  • 심사 : 2009.07.07
  • 발행 : 2009.08.31

초록

This study addressed ways in which parental poverty factors are associated with child school performance and how these relationships may be mediated by self-regulated study performance. Data of the Korea Education Longitudinal Survey (KELS : 2005) were used in this survey of 6,908 students in 150 schools. Parental poverty status, self-regulated study performance, and school performance achievement were administered when children were in 7th grade. Using structure equation modeling analysis, the results of this study confirmed that self-regulated study performance is a mediator of the linkage between poverty and school performance. Thus, children's positive self-regulated study performance acts to buffer the negative cycle of poverty.

키워드

참고문헌

  1. 구인회 (2003) 경제적 상실과 소득수준이 청소년의 교육성취에 미치는 영향. 한국사회복지학. 53. 7-29.
  2. 구인회. 김순규(2003). 가족배경이 청소년의 교육성 취에 미치는 영향 : 가족구조와 빈곤의 영향을 중심으로. 한국노동패널학술대회.
  3. 김광혁 (2006) 빈곤이 아동의 학구적 성취에 영향을 미치는 과정분석. 한국사회복지학. 58(4), 265- 289.
  4. 김주후. 김주아. 강선우(2006) 고등학교 학생들의 자기주도적 학습능력 설명 변인 및 유형화 분석. 교육방법연구. 18(2), 221 -238.
  5. 김진이 (2009) 경제적 압박갑이 빈곤아동의 학교생활과 문제행동에 미치는 영향 : 가족 위험변인과 부정적 부모역할의 매개효과 검증을 중심으로. 한국아동복지학. 28. 7-42.
  6. 김현주. 이병훈(2007). 자녀의 학업성취에 미치는 가족배경, 사회자본 및 문화자본의 영향. 한국인구학. 30(1), 125-148.
  7. 노총래 (2008) 발달단계 및 위탁형태에 따른 가족위탁 보호아동의 심리적 적응에 관한 연구. 정신보건과 사회사업. 28, 238-264.
  8. 민하영. 권기남(2004) 저소득층 아동의 학교적응 : 아동이 지각한 부모의 양육행동과 아동의 자아 정체감을 중심으로. 아동학회지. 25(2). 81-93.
  9. 박현정 (2005) 자기주도적 학습태도 및 학습전략의 사용과 학업성취 간의 관계. 한국교육. 32(1), 203- 222.
  10. 성기선 (2003) 서울 인문계 고등학생들의 학업성취도 관련 개인 변인 탐색. 한국교육. 30(3), 185-208.
  11. 신원영. 강현아 (2008) 빈곤 청소년의 사회적 자본이 학업성취에 미치는 영향. 청소년학연구. 15(4). 57-87.
  12. 전효정. 이귀옥. 박혜원(2004) 초기 언어발달에 있어 환경적 영향의 특수성; 중국 조선족 아동의 가정환경에 따른 단어발달에서 어미니 언어의 매개효과. 아동학회지. 25(5), 163-178.
  13. 이경혜 (2003). Predicting child schooI perfomance by mother's pre-childbearing level of education : implications for an intergenerational cycle. 아동학회지, 24(1). 99- 109.
  14. 이경해 (2004) The effect of poverty and parental behavior for predicting high level physical aggression. 아동학회지 25(5). 1-9.
  15. 이경혜. 박아청 (2004). The effect of parental poverty at toddlerhood in predicting child school performance. 교육심리연구. 18(4). 293-306.
  16. 이민호. 배내윤. 이금섭. 최기창. 이미란(2004) 경제적 빈곤이 아동 학교생활 행동에 미치는 영향. 정서. 행동장애 연구. 20. 311-334.
  17. 이사라. 박성연 (2001) 부모의 양육행동 및 또래 관계가 아동의 자아개념 발달에 미치는 영향에 관한 종단적 연구. 아동학회지. 22(4). 17-32.
  18. 이종태 (2002) 선행학습효과에 관한 연구. 서울 : 한국 교육개발원
  19. 이현주(2007) 저소득 조손가족 아동의 성인아이 성향에 영향을 미치는 요인에 관한 경로분석 : 수용적 양육태도의 매개효과를 중심으로. 한국아동복지학, 23, 7-32
  20. 최상근(2003) 사교육 실태 및 사교육비 규모 분석연구. 서울 : 한국교육개발원, 수탁연구 CR 2003-19.
  21. 최선회 (2004) 서울 저소득층 밀집지역 조사결과, 제 49회 국정과제회의.
  22. 윤현선(2006) 사회경제적 배경이 청소년의 학업성취에 영향을 미치는 과정 : 사회적 자본이론과 가족매개모델의 비교 검증. 청소년학연구. 13(3), 107- 135.
  23. 한국보건사회부 정책연구 보고서 (2007) 한국의 아동 빈곤실태와 빈곤아동지원 방안.
  24. 홍세희 (2000) 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정 기준과 그 근거. 한국심리학회지 : 임상 19(1). 161- 177.
  25. 홍순혜. 이숙영 (2009) 주양육자의 양육스트레스가 빈 곤가족 아동의 심리사회적 적응에 미치는 영향 : 아동방임과 부모.자녀 간 의사소통의 매개효과 를 중심으로. 한국아동복지학. 28, 137- 167.
  26. Arbuckle, J. L (2003) . Amos 4.0 user 's guide. Chicago : Smallwaters Corp.
  27. Alwin, D. F., & Thomton. A. (1984). Family origins and the schooling process : Early versus late influence of parental characteristics. American Sociological Review. 4, 784-802
  28. Baron K., & Kenny, G. (1986) The moderator-mediator variable distinction in social psychological reseach : conceptual, strategic, and staristical considerations, Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173- 1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  29. Bìrenbaum, M. (2002). Assessing self-directed active learning in primary schooIs. Assessment in Education. 9(1), 119-138 https://doi.org/10.1080/09695940220119229
  30. Bronfenbrenner, U., & Crouter, A. C. (1983). The evolution of environmental models in developmental research. In W. Kessen(Ed.), P.H. Mussen (Series Ed.), Handbook of child psychology: Vol.1 History, theory. and methods(pp.357-414)' New York : Wiley
  31. Chao, R. K., & Willms, J. D. (2003) The effects of parenting practices on children's outcomes. In Dans J & J. D. Willms(Eds.), Vulnerable children findings from Canada's National Longitudinal Study of Children and Youth. Edmonton, AB : University of Alberta Press
  32. Conger, R. D., Conger, K. J ., & Elder Jr. G. H. (1997). Family economic hardship and adolescent adjustment : Mediating and moderating processes. In G. J. Duncan & J. Brooks-Gunn(Eds.). Consequences of growing up poor(pp.288-310), New York : Russell Sage Foundation.
  33. Conger, R. D .. Conger, K.J., Elder J. G. H., Frederick OL., Ronald L. S., & Les B. W. A. (1992). Family process model of economic hardship and adjustmcm of early adolescent boys. Child Development. 63, 526-541. https://doi.org/10.2307/1131344
  34. Conger, R. D., McLoyd, V. C., Wallace, L. E., Sun, Y., Simons, R. L., & Brody. G. H. (2002). Economic pressure in African American families : A replication and extension of the family stress model. Developmental Psychology. 38, 179- 193. https://doi.org/10.1037/0012-1649.38.2.179
  35. Costeff, H ., & Kulikowski. Z. (1996). The developmental profile of disadvantaged six-year-old children. The British Journal of Developmental Disabilities. 62. 45-53,
  36. Duncan, G. J., Brooks-Gunn, J., & Klebanow, P. K. (1994). Economic deprivation and early childhood development. Child Development. 65, 296-318. https://doi.org/10.2307/1131385
  37. Enrwisle, D. R., & Alexander, K. L. (1999). Summer setback : Race, poverty, school composition, and mathematics achievement in the first two years of school. American Psychological Review. 57. 72-84.
  38. Fantuzzo,J. F., Grim,S., Mordell, M., McDennott, P. A., Miller, L., & Coolahan. K. (2001). A multivariate analysis of the revised Connor's Teacher Rating Scale with low-income, urban preschool children. Journal of Abnormal Child Psychology, 29(2), 141-152. https://doi.org/10.1023/A:1005236113655
  39. Fetler, M. (1989). School dropout rates, academic performance, size. and poverty: Correlates of educational reform. Educational Evaluation and Policy Analysis, 11. 109-116
  40. Holland, J .. Reynolds, T., & Weller. S. (2007). Transitions. networks and communities : The significance of social capital in the lives of children and young people. Journal of Youth Studies. 10(1). 97-116 https://doi.org/10.1080/13676260600881474
  41. Kennedy, M.. Jung. R., & Orlande, M. (1986). Poverty, achievement and distribution of compensatory education services. Washington, DC : U. S. Department of Education. Office of Educational Research and Improvement.
  42. MeLanahun, S. S .. Astone, N. M., & Marks. N. F. (1991). The role of mother-only families in reproducing poverty. In A. C. Huston(Ed), Children in poverty : Child development and public policy(pp. 51-78). New York : Cambridge University Press.
  43. Me Loyd, V. C. (1998). Socioeconomic disadvantage and child development. American Psychologist, 53(2), 311 -346.
  44. Minin. B. (2004). Adult learning, self-directed learning and problem-based learning. Dceonstructing the connections. Teaching in Higher Education, 9, 43-53. https://doi.org/10.1080/1356251032000155821
  45. Norman, G., & Breznitz, Z. (1992). Differences in the ability to concentrate in First-grade Israeli pupils of low and high socio-economic status. The Journal of Genetic Psychology. 153, 5- 17.
  46. Pagani, L. S., Boulerice, B., Vitaro, F, & Tremblay, R. E. (1999). Effects of poverty on academic failure and delinquency in boys : A change and process mooel approach . Journal of Child Psychology and Psychiatry. 40(8). 1209-1219. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00537
  47. Petterson, G. R. (1982). Coercive family process. Eugene, OR : Castalia.
  48. Robertson. K. L. (1998). Phonological awareness and reading achievement of children from differing socio-economic status backgrounds. Dissertation Abstracts International Section A : Humanities & Social Sciences, 58(8A), 3066.
  49. Salonen, P .. Vauras, M., & Efklides, A. (2005). Social interaction-what can it tell us about metacognition and coregulation in learning? European Psychologist, 10, 199-208. https://doi.org/10.1027/1016-9040.10.3.199
  50. Sampson, R. J., & Laub, J. H. (1994). Urban poverty and the family context of delinquency : A new look Structure and process in a classic study. Child Development, 65, 523-540. https://doi.org/10.2307/1131400
  51. Schweinhan, L. J. (2003). Benefits, costs, and explanation of the high/scope Perry preschool program. paper presented at the meeting of the Society for Research in Child Development
  52. Zepke, N., & Leach, L (2002). Contextualized meaning making one way of rethinking experiential learning and self-directed learning. Studies in Continuing Education. 24(2), 205-217. https://doi.org/10.1080/0158037022000020992
  53. ZiII, N., & Schoenborn, C. (1990). Health of our nation 's children : Developmental, learning and emotional problems, United States, 1988. Advanced data, number 190. Hyattsville, MD : National Center for Health statistics. 32.