The Effect on Motivation and Problem Solving Ability of Problem Based Storytelling Programming Learning

문제중심 스토리텔링 프로그래밍 학습이 학습동기 및 문제해결능력에 미치는 효과

  • 구정모 (부산대학교, 신라대학교) ;
  • 박정호 (화성장안초등학교) ;
  • 송정범 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 배영권 (목원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 안성훈 (한국교육개발원) ;
  • 이태욱 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2008.11.30
  • Accepted : 2008.12.10
  • Published : 2009.01.30

Abstract

Problem-solving ability have become extremely important in today's world. Programming may help to induce problem-solving ability. However, programming may give cognitive overload and offense against learning motivation. Therefore it is necessary that we should develope strategies to increase motivation on elementary programming classes. We developed a programming learning design and supporting system that combine problem-based learning and storytelling to induce motivation and problem solving ability. And then, we implemented the developed course in elementary school. The result of the research shows that the developed programming classes had positive effect on the development of elementary student's motivation and problem-solving ability.

현 사회는 치열한 국제 경쟁 속에서 부가가치가 높은 아이디어를 창출해 낼 수 있는 문제해결능력을 갖춘 인재를 필요로 하고 있다. 프로그래밍은 문제해결능력 신장에 효과적이지만 초등학생에게 지도하기 위해서는 동기를 유발할 수 있는 전략이 동반되어야 한다. 본 연구에서는 초등학생의 프로그래밍에 대한 동기 및 문제해결능력 향상을 위해 문제중심학습과 스토리텔링을 결합한 프로그래밍 학습 모형과 학습지원시스템을 개발하고 현장에 적용하였다. 8주간의 실험 처치 후 프로그래밍에 학습동기 및 문제해결능력 모두에서 실험집단이 비교집단에 비해 유의미한 결과를 얻었다.

Keywords