금강유역 관문도시의 교통 변천에 따른 공간적 특성 변화 : 군산과 강경을 대상으로

Transportation Impacts on the Spatial Characteristics of Gateway Cities in the Geum River Basin, Korea: A Case of the Gunsan and the Gangyeong

  • 송경언 (전북대학교 인문한국 쌀.삶.문명연구원)
  • Song, Kyoung-Eon (Institute of Rice, Life & Civilization, Chonbuk National University)
  • 발행 : 2009.06.30

초록

관문도시의 내부구조는 외부로부터 영향을 많이 받게 된다. 이 연구의 목적은 금강 유역 관문도시의 교통변화에 따른 공간적 특성 변화를 파악하는 것이다. 교통의 변화 단계는 상품 특히 쌀의 유통에 의해 구분되었고, 관문기능들은 군산시와 강경읍을 대상으로 조사되었다. 연구의 주요 결과들은 다음과 같다. 첫째, 관문에 있어 술 교통과 육로 교통은 연계되거나 분리되었다. 쌀의 유통에서 군산 관문은 연계된 반면, 강경은 분리되었다. 이러한 차이는 포구와 철도역의 위치에 반영되어 있다. 수산물 및 소금의 유통에서 강경관문은 연계된 반면, 군산은 그렇지 않다. 둘째, 수산물과 쌀의 운송을 위한 포구들이 분리되거나 통합되었다. 군산에서는 분리된 반면, 강경에서는 그렇지 않았다. 이러한 결과들은 미곡 반출이 중단된 후에 두 관문 사이에 차이가 있을 수 있다는 것을 시사한다.

The internal structure of gateway city is to be influenced by the external relations. The purpose of this study is to examine the transportation impacts on the spatial characteristics of gateway cities in the Geum River basin, Korea. The changes of the transportation is classified by the commodity, the rice flow, and the functions of the gateway are examined in Gunsan-Si and Ganggyeong-Eup. Major findings of the study are as follows. First, the water and land transports in the gateways are connected or not. In the flow of the rice, the Gunsan gateway is connected, while the Ganggyeong is not. The difference is reflected in the location of the port and railway station. In the flow of marine products and salt, the Ganggyeong gateway is connected, while the Gunsan is not. Second, there had been separated or not in the location of the ports of the marine products and the rice. They are separated in the Gunsan, while not separated in the Ganggyeong. The results imply that there are to be difference between the two ports after the gateway of rice.

키워드