Abstract
In this study, we investigated the influences of teaching practices upon pre-service secondary teachers' perceptions on the learning cycle by their understanding of it. Surveys on their understanding and perceptions of the learning cycle were administered to 37 seniors at the department of chemistry education in two colleges of education before teaching practices, and the survey for perceptions of the learning cycle was given to them after teaching practices. In addition, we selected seven pre-service teachers with decreased perceptions after teaching practices, and interviewed them thoroughly to investigate the factors influencing the decrease of their perceptions. The results revealed that the degree of pre-service secondary teachers' understanding of the learning cycle was not high, but their perceptions on the advantage/disadvantage of the learning cycle, their willingness to implement it, and the external aids influencing implementation were relatively positive before they practiced teaching. However, their positive perceptions more or less decreased after entering the teaching practice and the degree of decrease for those having a higher understanding of the learning cycle was larger than those having a lower understanding of it. The results of the interviews suggested the factors of pre-service teachers, students, curriculum and outside conditions as the causes of the decrease. Educational implications of these findings are discussed.
이 연구에서는 교육실습이 중등 예비교사들의 순환 학습에 대한 인식에 미치는 영향을 순환학습에 대한 이해도에 따라 조사했다. 2개 사범대학의 화학교육과 4학년 학생 37명을 대상으로 교육실습 전에 순환학습에 대한 이해도와 인식 검사를 실시했고, 교육실습 후에는 순환학습에 대한 인식 검사를 실시했다. 또한, 순환학습에 대한 인식이 크게 감소한 예비교사 7명을 선정하여 인식 감소에 영향을 미친 요인을 조사하기 위한 심층면담도 실시했다. 연구 결과, 교육실습 전 중등 예비교사들의 순환학습에 대한 이해도는 높지 않았으나, 순환학습의 장단점이나 실행의지, 실행과 관련된 외부요인 등의 측면에 대해 비교적 긍정적으로 인식했다. 그러나 교육실습을 마친 후에는 이런 긍정적인 인식이 다소 감소했으며, 특히 순환학습에 대한 이해도가 낮았던 예비교사들보다 높았던 예비교사들의 감소폭이 더 컸다. 그 원인으로 면담에 참여한 예비교사들은 예비교사 요인, 학생 요인, 교육과정 요인, 외부환경 요인을 지적했다. 이에 대한 교육적 함의를 논의했다.