Abstract
In 2006, the share of fisheries distribution in Busan amounted to 1.9 million ton, which was 41 percent of the whole country. In details, coastal fishery 334 thousand ton(14% of the whole country), deep sea fishery 452 thousand ton(82%), import fishery 964 thousand ton(70%), export fishery 157 thousand ton(43%) were distributed in Busan region, respectively. Recently, the share of fisheries sale through e-commerce is increasing owing to the growth of IT and competitive price of its products. and the sale share of large discount store is also on the 10% more increase owing to the effectiveness of distribution structure. Hereafter these structure changes of fisheries distribution in Busan will be more intensified. Therefore, after reflecting the change in distribution policy of Busan Fisheries, the directions of distribution policy should be established, as follows. Distribution policy to prepare for increasing of sales ratio in large discount store
부산지역을 중심으로 한 수산물의 유통구조는 많은 변화를 보이고 있다. 1997년 자유 판매제의 전면 실시 이후 산지 수협을 중심으로 하는 "계통판매" 물량은 2001년을 제외한 2000년 이후는 위판량과 위판금액의 계통판매 비율이 계속 감소하여 2005년에는 물량 면에서는 54.7%, 금액 면에서는 53.2%까지 떨어지고 있다. 특히 단순한 위판기능을 필요로 하지 않는 양식수산물의 경우는 2005년도 기준 양식생산물 생산량의 73.8%, 생산 금액의 80.7%가 비계통판매이다. 또한 2006년도 부산수산물의 유통주체별 판매 점유율 중 대형할인점(백화점 포함)이 전체의 15%인 1,400억원(100,000톤)을 차지하고 있지만, 이 대형할인점의 판매비중은 매년 10%이상 크게 증가하고 있는 추세다. 따라서 급증하는 대형할인점의 수산물 유통시스템을 개선할 필요성이 있다. 이를 위해 대형할인점의 수산물 유통을 효율화하기 위한 수산정책 및 대형할인점에서 주로 판매되고 있는 냉동냉장 선어물의 보관시설 확충의 필요성이 증대하고 있으며, 수산물 가격 결정의 주도권이 소비지 도매시장에서 대형유통업체로 전환되고 있음을 감안하여 이에 부응하는 유통시스템 개선의 필요성도 증대되고 있다. 특히 대형할인점이 소비지 유통시장을 거치지 않고 생산지에서 직접 구매하여 판매경로를 단축시킴으로써 유통마진을 줄여 저렴한 가격에 소비자에게 수산물을 판매하는 형태는 시사하는 바가 크다.