한국가정과교육학회지 (Journal of Korean Home Economics Education Association)
- 제21권2호
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- Pages.127-138
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- 2009
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- 1225-1488(pISSN)
청소년들의 애니메이션 이용현황과 사회적 가치관.의복행동에 대한 연구
The Usage of Animation and Social value.Clothing behavior of Adolescents
- Kim, Tae-Kyung (Department of Home Economics Education, Chung-Ang University) ;
- Chae, Jin-Mie (Department of Home Economics Education, Chung-Ang University) ;
- Oh, Kyung-Wha (Department of Home Economics Education, Chung-Ang University)
- 발행 : 2009.06.30
초록
청소년의 애니메이션의 이용도를 조사하고 사회적 가치관과의 관계를 분석하며, 사회적 가치관이 의복행동에 미치는 영향을 살펴보아 청소년의 가치관 형성에 긍정적인 역할을 하는 애니메이션의 개발 및 청소년의 올바른 자기 이미지 형성에 도움을 주고자 하였다. 이러한 연구목적을 위해 수도권 지역의 4개교의 남녀 청소년을 대상으로 애니메이션의 이용도, 사회적 가치관, 의복행동에 대한 설문조사를 실시하였으며, 총 187부를 분석에 이용하였다. 청소년들 애니메이션을 보기위해 가장 많이 이용하는 대중매체는 인터넷이었으며, 이용 횟수는 일주일에
The purpose of this study was to find out the usage of animation and its relation to the social values and clothing behaviour of adolescents. A survey was conducted in four different high schools in the metropolitan area (Seoul) and 187copies were analyzed by SPSS 12.0 package. The results were as follows; First, According to Usage survey, a number of adolescents watched animations mainly through the internet and 39% of them used the internet