DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effect of Jeonju International Film Festival Image upon the Degree of Satisfaction

전주국제영화제 이미지 요인이 만족도에 미치는 영향 연구

  • 이규정 (경기대학교 영상학과) ;
  • 박용배 (경기대학교 관광경영학과) ;
  • 김노익 (경기대학교 영상예술학과)
  • Published : 2009.06.28

Abstract

Film festival is a cultural event, which would be held for various purposes. This study was to find out the effects of visitors' demographic characteristics and Jeonju International Film festival images upon their general satisfactions, focusing on the 10th Jeonju International Film Festival. The results are as following. First, 20's(year), Student(job) and Less than 100(income/a month) had a majority in the demographic characteristic. It is needed to develop various programs and events targeting for these groups. Second, it resolved 11 questions in all into 3 factors, which is named as 'Administration', 'Facility', and 'Contents'. Specially We need to develop events and programs for teens. It verified that visitors satisfied far more as they were provided with comfortable theater, various facilities and events, etc. It also proved that the service of giving useful informations met visitors' satisfaction. But as the demographic characteristic showing, visitors dwelling near Jeonju were fewer. It is required for a program to enhance the peculiar qualities of the city, Jeonju and then to promote the participation of local people. It is necessary for the host organization to secure its identity including peculiar subjects differentiated from other film festivals for the purpose of establishing itself as a worldwide event.

영화제는 문화이벤트로서 뿐만 아니라 다양한 목적으로 개최되는 영화축제이다. 본 연구는 제10회 전주국제영화제를 중심으로 방문객의 인구 통계적 특성과 전주국제영화제 이미지가 방문객의 만족도에 어떠한 영향을 미치는지 고찰하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 인구 통계적 특성에서 20대, 학생, 100만원미만의 소득수준의 방문객이 다수를 이루고 있었다. 이들 목표 집단으로 하는 프로그램 및 이벤트 개발이 필요하다. 둘째, 영화제 이미지 요인은 총 11개 설문항목을 요인 분석하여 '운영', '편의시설', '콘텐츠' 3개 요인이 도출되었다. 특히 10대들을 위한 이벤트 개발이 필요하다고 본다. 또한 쾌적한 영화관과 다양한 편의시설, 행사장에 다양한 이벤트 등을 제공할 때 참가자들은 더욱 만족하는 것으로 나타난다. 그리고 영화제에 대한 다양한 정보를 제공해야 이에 따른 서비스가 충족되는 것으로 나타났다. 하지만 인구 통계적 특성에 나타났듯이 개최지역과 그 인근 방문객의 참여가 다소 낮아, 전주라는 도시의 특성을 살려 지역민의 참여도를 놓이는 프로그램 역시 마련되어야 한다. 향후 전주국제영화제가 세계적인 이벤트로 자리잡고 주최기간의 목표한 바를 달성하기 위해서는 다른 영화제와 차별화할 수 있는 독특한 주제를 포함한 정체성을 담보할 수 있도록 마케팅이 요구된다.

Keywords

References

  1. 고호석, 지역이벤트 관광객이 시장세분화와 선택 속성에 관한 연구, 세종대학교 박사학위논문, 2000.
  2. 이태희, "한국 관광지 이미지 측정척도의 개발", 관광학연구, 제20권, 제2호, 1997.
  3. M. Rochie, "Mega-events and urban policy," Annals of Tourism Research, Vol.21, No.2, pp.1-19, 1994. https://doi.org/10.1016/0160-7383(94)90002-7
  4. R. Gitelson, D. Kerstetter, and N. E. Kiernan, "Evaluating the educational objectives of a short-term event," Festival Management & Event Tourism, Vol.3, No.1, pp.9-14, 1995.
  5. 서철현, "지역축제에 대한 사후 이미지가 방문객 만족과 행동의도에 미치는 영향: 청도소싸움축제 를 중심으로", 관광연구, 제16권, 제2호, pp.7-23, 2001.
  6. C. Goossens, "Tournism information and pleasure motivation," Annals of Tourism Research, Vol.27, No.2, pp.301-321, 2000. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00067-5
  7. 이상숙, 전주국제영화제의 활성화 방안, 전북대학교, 2009.
  8. 이미경, 전주시민영화제와 문화민주주의, 전북대학교 석사학위논문, 2003.
  9. 김승겸, 지역이벤트의 관광효과분석에 관한 연구: 전주국제영화제의 관광영향 중심으로, 경기대학교 석사학위논문, 2001.
  10. 김길수, "지역이벤트가 지역사회에 미치는 영향 에 관한 연구", 한국관광학회, 제25권, 제2호, pp.177-195, 2001.
  11. 차동욱, "지역축제 만족도에 의한 방문자의 재방 문 및 구전홍보 결정요인에 간한 연구: 전주국제 영화제를 중심으로", 관광레저연구, 제16권, 제1 호, 2004.
  12. 김연형, "지역문화축제의 지역경제파급효과에 관한 연구: 전주국제영화제를 중심으로", 응용통계연구, 제21권, 제1호, 2008.
  13. 신용호, "부산국제영화제의 성공요인과 지역경제 활성화", 도시문제, 제34권, 제363호, 1999.
  14. http://www.jiff.or.kr
  15. 강승구, "관광이벤트의 사전사후 이미지와 만족, 추천의도와의 관계: 제8회 부산국제영화제 참가자를 중심으로", 컨벤션연구, 제4권, 제2호, 2004.
  16. 이창호, "2004 부산국제영화제의 이미지가 방문객의 만족도와 재방문 의사에 미치는 영향", 한국 관광연구학회, 제19권, 제3호, 2005.
  17. 고호석, "메가이벤트 이미지에 따른 선호도 차이 분석에 관한 연구- 2004년 광주비엔날레 2004부 산비엔날레를 중심으로", 관광연구, 제21권, 제2 호, 2006.
  18. J. W. Lounsbury and J. R. Polik, "Leisure needs and vacation satisfaction," Leisure Science, Vol.14, 1992. https://doi.org/10.1080/01490409209513161
  19. J. J. Czipiel and Rosengerg, Perspectives on Consumer satisfaction, AMA educator, Chicago, pp.27-34, 1974.
  20. J. R. B. Ritchie and B. H. Smith, "The Impacts of a Mega Event on Host Region Awareness: A Longitudinal Study," Journal of Travel Research, Vol.30, No.1, pp.3-10, 1991. https://doi.org/10.1177/004728759103000102
  21. G. Dann, "Tourist Images of a Destination: An Alternative Analysis," In Recent Advances in Tourism Marketing Research, D. R. Fesenmaier, J. T. O'Leary and M. Uysal, New York, The Haworth Press, pp.41-45, 1996.
  22. 박민하, 축제 이미지 선호도 차이분석에 관한 연구-부산국제영화제를 중심으로, 부경대학교 석사 학위논문, 2008.
  23. B. Goodall, "How tourists choose their holidays: An analytical framework," In Marketing in the Tourism Industry: The Promotion of Destination Regions, B. Goodall and G. Ashworth, Eds., London: Routledge, pp.1-17, 1990.