DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Teachers' Creative personality and Self-efficacy on Their Role for Young Children's Creativity Improvement

교사의 창의적 인성과 자기효능감이 유아의 창의성 증진을 위한 교사 역할에 미치는 영향

  • Published : 2009.06.30

Abstract

The purpose of this study is to examine the effects of teachers' creative personality and self-efficacy on their role for young children's creativity improvement. The subjects were 269 teachers who were working at the public or private kindergartens. Measurements consisted of teachers' creativity personality(Park & You, 2000), self-efficacy(Lim, 1999), and teachers' role for young children's creativity improvement(Guliford, 1956). The data were analyzed by t-test, ANOVA, Duncan's post-analysis, Pearson's correlation, hierarchical regression using SPSS 11.0 Program. The results of this research are as follows: first, teachers' creativity personality, teacher's self-efficacy on self-regulation, and the teacher's role for children's creativity improvement had significant differences according to teachers' general background. Second, it appeared that teacher's creativity personality and self-efficacy meaningfully influenced the teacher's role for children's creativity improvement. Teacher's curiosity, and self-efficacy on self-regulation affects teacher's role in improving children's immersion/ durability, flexibility and delicacy.

Keywords

References

  1. 고은희(2003). 교사의 창의적 인성 특성과 유아 창의성 증진을 위한 교사역할 수행. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 구애련(1999). 교사의 창의적 역할과 인지적 가정환경에 따른 유아의 창의성 연구. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 권윤경(2004). 유아 창의성 교육에 대한 교사의 역할인식 분석. 숭실대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김경은, 김숙령(2005). 어린이를 위한 유아 창의성 교육의 이론과 실제. 서울: 교육아카데미.
  5. 김계영(1999). 교사의 창의성 수준에 따른 유아의 창의성 발달에 관한 연구. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 김주영(2001). 교육기관 유형별 유아 창의성 증진을 위한 교사 역할실태 분석. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 김춘일(2000). 유아를 위한 창의성 교육. 서울: 교육과학사.
  8. 문미옥(1999). 유아의 창의성 증진을 위한 교사역할 평정척도 개발연구. 유아학회지, 20(4), 22-42.
  9. 박병기.유경순(2000). 창의성과 지능의 관계구조. 교육심리연구, 14(2), 235-261.
  10. 박상희, 김경의, 이효숙(2005). 유아교사의 창의적 인성과 창의성 증진을 위한 교사 역할 수행에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 12(4), 165-185.
  11. 박선혜(2005). 유아의 창의성과 아버지의 양육태도간의 관계 연구. 울산대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 박은혜.김언아(2001). 예비유아교사의 사회적 연결망과 학업 성취 및 자기 효능감과의 관계. 교육과학연구소, 32(1), 1-16.
  13. 박일하(2002). 부모의 양육태도와 유아의 창의성과의 관계. 계명대 교육대학원 석사학위논문.
  14. 성은현(2005). 자아존중감, 일반적 자기효능감과 창의적 인성의 관계. 아동학회지, 26(10), 217-228.
  15. 성은현.조경자(2005). 예비유아교사의 내외통제성, 자기효능감, 창의성 관계에 대한 탐색 연구. 미래유아교육학회지, 12(3), 31-52.
  16. 송경섭(1991). 교사의 질문유형이 유아의 미술 활동 시 만들기 표현에 미치는 영향. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 양윤정(2002). 유아의 창의성 증진을 위한 교사의 역할에 대한 인식 연구. 배재대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 이경연(1999). 유아의 창의성 교육에 대한 교사의 인식 연구. 관동대학교 교육대학원 석사학위논문.
  19. 이은주(2005). 유치원교사의 자기효능감, 직무스트레스와 스트레스 대처방식이 소진에 미치는 영향. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  20. 이동형(2004). 아버지의 언어형태와 유아의 창의성과의 관계. 원광대학교 교육대학원 석사학위논문.
  21. 이만수(1991). 교사의 질문유형이 유아의 창의적 신체표현 활동에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  22. 이영, 김수연, 신혜원(2002). '유아용 창의적 행동특성 검사’의 개발을 위한 기초 연구. 대한가정학회지, 40(6), 85-97.
  23. 임진형(1999). 유치원 초임교사의 사회적지지, 자기효능감과 직무스트레스간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  24. 장미정(1996). 유아의 창의성 교육을 위한 교사역할 인식 분석. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  25. 장영숙(2005). 유아교사의 교수효능감과 창의성 증진을 위한 교사 역할 인식과의 관계. 미래유아교육학회지, 12(3), 53-74.
  26. 정의숙(2004). 어머니의 양육태도와 유아의 창의성.정서지능간의 관계. 인천대학교 교육대학원 석사학위논문.
  27. 조부경, 조성연, 박수옥(1990). 교사의 질문유형에 따른 유아의 창의성에 관한 연구. 아동학회지. 19(1), 23-37.
  28. 최형심(2005). 어머니 및 교사가 인식한 유아의 창의적 성향과 유아의 창의적 사고와의 관계. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  29. Ashton, P. T.(1984). Teacher efficacy: A motivational paradigm for effective teacher education. Journal of Teacher Education, 35, 28-32.
  30. Cornelius, G. & Casler, J.(1991). Enhancing Creativity in young children: Strategies for teachers. Early Childhood Development and Care, 72, 99-106. https://doi.org/10.1080/0300443910720109
  31. Eysenck(1994). Personality and individual differences. Pergamon Press, 16(4), 657-673. https://doi.org/10.1016/0191-8869(94)90195-3
  32. Gibson, S., & Dembo, M. H.(1984). Teacher efficacy: Aconstruct alidation. Journal of Educational Psychology, 76, 569-582. https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  33. Guilford, J. P.(1952). Creativity. American Psychologist, 5, 449-454.
  34. Guilford, J, P.(1956). Three faces of intellect. The American Psychologist, 14, 469-473.
  35. Hennessey & Amabile (1998). Reward, Intrinsic Motivation, and Creativity. The American Psychologist, 53(6), 674-679. https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.6.674
  36. Lefton, L. A. (1979). Psychology, Boston: Allyn and Bacon, Inc.
  37. Meeker(1978). Measuring creativity from the child's point of view. Journal of Creativity Behavior, 12(1), 52-61. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1978.tb00159.x
  38. Torrance, E. P.(1959). Current research on the nature of creative talent. Journal of Counseling Psychology, VI(4), 6-11.
  39. Torrance, E. P.(1963). Can we teach children to think creatively? Journal of Counseling Behavior, 6, 33-38.
  40. Treffinger, D. J., Isaksen, S. G., & Firestien, R. L.(1983). Theoretical perspective on creative learning and its facilitation. An overview, journal of Creativity Behavior, 17(1), 10-34.