Abstract
In the wideband code division access (WCDMA) systems, a pilot channel is used to determine WCDMA network coverage, cell identification, synchronization, timing acquisition and tracking, user-set handoff, channel estimation, and so on. A wireless repeater, which is deployed in the urban area for the WCDMA system to meet the growing demand on wireless communication services, has the possibility to receive several pilot signals from a large number of base stations, however, cannot distinguish its service base station's signal among them. This pilot interference results in frequent handoffs in the user equipment, which degrades the radio reception, transmission efficiency, quality of service, and channel capacity and increases the unwanted power consumption. In this paper, thus, we propose a pilot pollution interference cancellation scheme using one of the adaptive estimation algorithms, normalized least mean square (NLMS), which is applicable to a wireless repeater. We carried out link-level and network-level computer simulations to evaluate the performance of the proposed scheme in a wireless repeater. The simulation results verify the bit error rate (BER) improvement in the link level and the call drop probability improvement in the network level.
WCDMA 시스템에서는 네트워크 영역의 결정, 셀 인식, 동기화, 채널 추정, 신호 타이밍 포착 및 추적을 위해 파일럿 채널을 사용한다. 이동통신 서비스 수요의 증가로 인해 도심의 WCDMA 망 환경 하에서 단일한 무선 중계기는 다수의 인접 기지국으로부터 파일럿 신호를 수신하지만 각각의 기지국에서 송신하는 파일럿 채널을 구분하지 못하기에 파일럿 간섭 현상이 나타난다. 이러한 파일럿 간섭은 단말기에서의 잦은 핸드오프로 인한 수신 감도의 저하, 전송 효율 및 통화 품질의 저하, 채널용량의 감소와 불필요한 전력 소모 증가 등의 원인이 된다. 따라서 본 논문에서는 적응 추정 알고리즘인 NLMS 기법을 이용해서 WCDMA 무선 중계기에 적용 가능한 파일럿 간섭 제거 기법을 제안한다. 제안된 기법을 적용하여 각각 링크 레벨에서와 네트워크 레벨 에서 모의실험을 수행하여 무선 중계기 시스템에서의 성능 향상을 평가하였다. 그 결과 링크 레벨 관점에서의 BER 성능 향상과 네트워크 레벨 관점에서 시스템의 콜 드랍 확률의 향상을 각각 확인하였다.