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스포츠 프로그램의 보편적 접근권 보장을 위한 가이드라인 탐색

Guideline for 'Universal Access Right' of Sports Program

  • 투고 : 2009.07.27
  • 심사 : 2009.08.13
  • 발행 : 2009.12.28

초록

2007년 1월 개정방송법은 "국민적 관심이 매우 큰 체육경기대회 그 밖의 주요행사 등에 관한 방송을 일반국민이 시청할 수 있는 권리"로서 보편적 시청권(혹은 접근권) 도입을 천명했다. 이후 2008년 2월 시행령이 마련되었고, 7월 보편적시청권보장위원회가 설치되어 세부시행방안 및 지침을 마련 중이다. 보편적 시청권 제도의 실행은 충분한 숙의과정과 사회적 합의를 전제로 해야 하는바, 보편적 시청권의 대상과 우선방송사 규정에 관한 사안이 논의의 핵심이다. 이에 이 연구는 보편적 접근권 제도를 시행 중인 유럽과 호주 등 해외 주요 사례들을 검토해 우리현실에 적용할 수 있는 주요 시사점을 찾아내고, 시청자 조사를 통해 보편적 시청권 보장을 위한 세부 방안을 도출하고자 한다. 이를 통해 국민관심행사 목록, 우선방송사 선정 기준, 중계 관련 규칙 등 구체적인 가이드라인을 제시한다.

The Broadcasting Law amended in January 2007 declared to adopt universal right to view(known more widely as Universal Access Right, UAR), the right to access broadcasting programs on such major sports or other events that are likely to catch the gaze of the public television viewers. Then its implementation rule was issued in February 2008, and under the regulations the Committee of Ensuring Universal Access Right has been established, where detailed action measures and guidelines are currently in the process of preparing. However, it is no question that an effectiveness of the implementation system of Universal Access Right presupposes sufficient amount of discussion and social consensus. At present, the major focus in this issue is on the matters including which type of events is subject to UAR and what criteria are desirable in determining which broadcasting company has priority. In this context, this study aims at identifying implications for policy by examining the precedent cases of Europe, Australia, and other countries, where UAR is enacted and implemented. Further, this study tries to draw up a specific scheme for ensuring universal right to view through conducting a survey on public television viewers. We will include specific guidelines for selecting events of public attention, criteria for selecting broadcasting companies regarding priority, and relevant operating rules regarding relayed broadcasting.

키워드

참고문헌

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  2. 송해룡, 김원제, 조항민, "인기 스포츠 프로그램의 보편적 접근권 도입 타당성에 관한 연구: 중계권 갈등 예방을 위한 제도적 차원을 중심으로", 미디어 경제와 문화, 제5권, 제2호, pp.79-120, 2007.
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