A Study of Senescent Female Consumer's Design Preferences for their Lounge Wear and Buying Behaviors - A Focus on Elderly Women over Fifty -

시니어세대의 연령에 따른 실내복 디자인 선호도 및 구매행동 연구 - 50대 이상 중.노년 여성을 중심으로 -

  • Published : 2009.05.28

Abstract

The purpose of this research is to investigate elderly, middle-aged female consumers' design and material preferences for lounge wear and after understanding senescent women's propensity to purchase lounge wear. The subject of research were to those living in the Seoul and capital region and 612, which did not comprise missing values, were collected and used for data analyses. All the age groups including those in their 50s and 60s prefer jacket and pants styles the most and these styles are the most favored as lounge wear as well. Those in their 50s and 60s prefer a round neckline the most while those in their 70s favor a V neckline the most. Analyses of sleeve styles of senescent women show that all the age groups favor a straight set, or a sleeve design, the most. Although the aged people investigated in this research have relatively high purchasing power, it is found that they tend to buy low priced lounge wears. Reviewing all of the above-mentioned results, the prices of garments for senescent people will be set in consideration of their economic level, so that good quality commodities may be produced and sold at different prices.

Keywords

References

  1. 여례린, 권영숙 (2005). 노년기 의생활 실태조사. 한국의류학회지, 29(1)
  2. 김종숙 (1990). 한국 노인 집단의 계층적 접근에 관한 연구. 지역사회개발논총, 제2집
  3. 조진희 (2007). 고령화 '위기'를 실버산업육성 기회, 보건복지부. 자료검색일: 2008.12.8, 자료출처: http://www.mw.go.kr
  4. Bartos, R. (1980). Over 49: the invisible consumer market. Harvard business Review, 58(1)
  5. 이의훈 (1998). 55+의 시장의 전망 및 시장 공략을 위한 마케팅 전략. Marketing Communication Review, 4
  6. 한국갤럽조사연구소 (1984). 한국 노인의 생활과 의식구조, 서울: 한국갤럽조사연구소
  7. Callis, C (1982). Appearance Programs with Female Chronic Psychiatric Hospital Patients: a Comparison of Six-week and Treatment Intervention. Journal of Rehabilitation, 48(4)
  8. Paulin, C.D. (2000 ). Expenditure Patterns of Older Americans: 1984-97. Monthly Labor Review
  9. 이지은(1993). 중 . 노년층 의복 구매행동에 관한 실증적 연구. 상명여자대학교 대학원 석사학위논문
  10. 장안화 (2000). 실버세대 여성의 의복 디자인 선호도. 한국의류산업학회지, 8(5)
  11. 신혜봉 (2002). 실버패션마켓에서의 고객과 판매원의 관계에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  12. 남연영 (2003). Y-O세대를 위한 HTS 디자인에 관한 연구. 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위논문
  13. 서미아, 이선희 (1995). 노년기 여성의 의복디자인 선호도 및 의복 만족도에 대한 연구. 복식문화연구, 3(1)
  14. 남궁민지 (2008). 시니어 패션 디자인 분석 및 선호도. 서울여자대학교 대학원 박사학위논문
  15. 손양국 (2004). 실버의류의 신섬유소재, 실버섬유의 키워드는 '건강과 쾌적'
  16. 박윤철 (2004) 실버의류에 적합한 가공기술. 섬유기술과 산업, 8(2)