평가자 속성과 산업별 특성이 반영된 프레임워크를 이용한 IT서비스 사업 평가방안 연구

A Systematic Framework for Evaluating the Competitiveness Index based on Industry Characteristics : A Case Study in IT Service Business

  • 이주환 (포스데이타 IT서비스본부 전략컨설팅실) ;
  • 노옥경 (포스데이타 IT서비스본부 전략컨설팅실)
  • 발행 : 2009.05.31

초록

다양한 요구사항을 최신의 IT서비스로 제공하기 위해서는 끊임없는 기술 개발과 비즈니스의 이해가 필수적이지만, IT서비스 업계의 한정된 인력과 수행력으로 충족시키기에는 현실적으로 불가능하다. 따라서 IT서비스 업계에서는 다양한 산업군의 사업을 객관적인 방법으로 평가하여 사업의 우선순위 도출을 통해 집중해야 할 사업선택 전략이 필수적으로 요구된다. 본 연구는 다양하고 불확실한 사업을 객관화되고 산업별 특화된 기준으로 평가할 수 있는 프레임워크 개발을 목적으로 한다. 구조화된 평가요인은 가중치와 평가 가이드 라인을 제공함으로써 정량적, 정성적 평가를 통해 IT서비스 사업의 경쟁력지수(CI:Competitiveness Index)를 도출할 수 있도록 설계되었다. 개발된 평가요인과 프레임워크는 실무에 적용되어 이해관계자간의 갈등 조정 및 의사결정자의 종합적 판단을 지원할 수 있을 것으로 판단된다.

Increasing number of business and technology expansion has sparked a growing interest in IT service business evaluation. However, it is not an easy task to come up with a fair and objective evaluation of IT service business due to the difficulties involved in the definition performance assets (marketing, human resources etc.) and knowledge assets with respect to its industry. Several public organizations in Korea are developing a "standardized evaluation protocol" based on qualitative method. But the standard evaluation protocol does not provide suitable guidelines on how to construct and evaluate the key index of IT service business. The main objective of this study is in the development of a systematic approach for the evaluation of IT service business competitiveness by emphasizing the qualitative and quantitative index to be evaluated in the framework. Application of the developed framework and guideline format showed that the used of the framework in this study provided relatively more efficient evaluation results in IT service industry.

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