Dynamic Dilemma Warning System of WISDOM Based on DSRC

단거리 전용 무선 통신 기반의 WISDOM 동적 딜레마 경고 시스템

  • Published : 2009.04.30

Abstract

Integrating a field of transportation and IT is becoming a novel solution to social and economic problems which was previously focused on the investment in infrastructures. It also created new areas of industry such as ITS and telematics. Especially, vehicle communication is being considered very important and DSRC is also important in the field of rational ITS in recent. DSRC OBE has come into wide use through ETCS. In the field of traffic signal control, the research to implement an optimal traffic signal control system using a real-time information of good quality is being carried out and also the study of WISDOM was successfully completed. This paper shows the development of Dynamic-Dilemma zone warning service utilizing WISDOM and the evaluation of a reliability and a practicality through the field test. While the proposed Dynamic-Dilemma warning system transmits an information of signal time optimized by WISDOM, the OBE which receives this information makes dilemma zone based on its location and speed and gives warning to a driver.

교통 분야와 IT 분야의 접목은 기반시설 투자를 통해 해결하려했던 사회적 경제적 문제를 해결하는 새로운 해결책으로 떠오르게 되었고 지능형 교통 시스템 및 텔레매틱스와 같은 새로운 산업을 창출하였다. 특히, 지능형 교통 시스템 및 텔레매틱스 기술 분야 중 차량 통신 분야는 중요 부분으로 인식되고 있으며, 최근 단거리 전용 무선 통신 기술은 국내 지능형 교통 시스템 산업 분야에서 중요한 기술 분야로 인식되고 있다. 단거리 전용 무선 통신은 자동요금징수(ETCS) 시스템을 통해 운전자용 단말기 보급이 활발히 진행되고 있다. 교통 신호 제어 분야에서도 이 기반 시설을 활용한 양질의 실시간 정보를 활용하여 최적의 교통 신호 제어 시스템을 구현하려는 연구가 활발히 진행되고 있으며 WISDOM의 연구개발이 성공적으로 마무리되어졌다. 본 논문에서는 연구 개발된 개별 차량 기반의 신호제어 시스템 WISDOM을 활용하여 교차로 안전 지원 동적 딜레마 경고 서비스를 개발하고 현장 실험을 통하여 신뢰성과 실용성을 평가하였다. 제안된 동적 딜레마 경고 시스템은 교차로에서 WISDOM에 의해 최적화된 동적 교차로 신호에 대한 정보를 방송하고 이를 수신한 차량 단말기는 자신의 위치와 속도를 바탕으로 딜레마 영역을 만들고 운전자에게 경고하도록 하였다.

Keywords

References

  1. ISO/DIS 15628, Transport information and control systems-DSRC-DSRC application layer, ISO, Oct. 2003.
  2. 한국정보통신기술협회, 5.8GHz 대역 노변기지국과 차량단말기 간 근거리전용 무선통신 표준, TTA, Oct. 2000.
  3. 한국교통연구원, Development of Next Generation Traffic Signal Control System Utilizing Wireless Communications, KOTI, June 2006.
  4. 도로교통안전관리공단, 지역단위 실시간 교통신호제어체계 개발II, 교통과학연구원, 2002.
  5. P. S. Parsonson, Signalization of High-Speed, Isolated Intersections, TRR 681, 1978.
  6. 건설교통부, 국도상의 신호교차로의 소통 및 안전기능 고도화를 위한 교통신호제어기 개발1, 2차, 한국건설기술연구원, 2001, 2002.
  7. 도로교통안전관리공단, 교통신호제어시스템 성능검사 및 평가 시뮬레이터 개발, 교통과학연구원, 2000.
  8. P. S. Parsonson, Use of EC-DC Detector for Signalization of High-Speed Intersection, TRR 737, 1979.
  9. L. Omfelt and A. Larsson, LHOVRA-A Traffic Signal Control Strategy for Isolated Junctions, Swedish National Road Administration, 1991.
  10. 정성대, 이상선, 윤영범, 김종복, 문영준, "WISDOM 개발을 위한 통신 프로토콜 설계," 한국ITS학회 논문지, 제7권, 제1호, pp. 92-100, 2008. 2.