The Korean Journal of Elementary Counseling (초등상담연구)
- Volume 8 Issue 1
- /
- Pages.79-94
- /
- 2009
- /
- 2005-3231(pISSN)
The Effects of a Thanksgiving Program on Children's Anger Control
감사프로그램이 아동의 분노조절에 미치는 효과
- Seoh, Deok-Nam (Galwon Elementary School) ;
- Park, Seong-Hee (Cheongju National University of Education)
- Published : 2009.01.30
Abstract
The objective of the present study was to develop a thanksgiving program for high grade elementary students' anger control and analyze its effects. For this purpose, we set research question 'Does a thanksgiving program have an effect on children's anger control?' and applied a 10 session thanksgiving program to 30 fifth graders in a class, for which the present research was the class teacher, at K Elementary School. A thanksgiving program is a group counseling program that induces the participants to think what a thankful mind is, to find things to thank for around, and to express thanks through specific actions. This study was conducted in a way different from previous research that obtains data from a control group who do not participate in the program and an experimental group who participate in the program In this study, the effect of the program was analyzed according to the level of participation in the experiment. For this, the children were divided into two groups using coupons after the application of the program, and the effect of the thanksgiving program was examined through comparative analysis between the groups and within each group using data obtained from a pretest and a posttest with an anger scale. According to the results, significant changes caused by the positive effect of thanksgiving were observed in the five areas of anger, which are state anger, trait anger, anger repression, anger expression and anger control. That is, the thanksgiving program developed using thanks was found effective in elementary children's anger control. This conclusion is consistent with the reports by Rho Ji hye (2005), Kwon Sean jung et al. (2006), and Kim Dong hee (2008) that a thanksgiving program based on the emotion of thanks can control the emotion of anger.
이 연구의 목적은 초등학교 고학년 학생의 분노조절을 위한 감사프로그램을 개발하고 그 효과를 분석하는 것이다. 이를 위하여 '감사프로그램은 아동의 분노조절에 효과를 미칠 수 있는가?' 라는 연구문제를 설정하고 연구자가 담임을 맡고 있는 K초등학교 5학년 아동 30명을 대상으로 10회기에 걸쳐 감사프로그램을 운영하였다. 감사프로그램은 감사하는 마음이 무엇인지 긱이 생각해 보면서 스스로 자신의 주변에서 감사할 거리들을 찾아보고, 그 감사함을 직접 행동으로 실천해 보도록 해 주는 집단상담 프로그램이다. 연구는 프로그램 처치를 하지 않는 통제집단과 프로그램 처치를 하는 실험집단을 설정하여 연구결과를 얻는 기존의 연구들과는 다르게 운영되었다. 이 연구에서는 실험참여수준에 따른 프로그램의 효과성을 알아보기 위하여 프로그램 운영이 끝난 후 쿠폰을 이용하여 두 개의 집단으로 나눈 후 아동들에게 같은 내용으로 실시된 사전, 사후 분노척도검사를 통해 얻어진 분노척도점수를 집단간 비판분석을 하여 감사프로 그램의 분노조절에 대한 효과성을 확인하였다. 결과적으로 감사의 긍정적인 효과로 인해 상태분노, 특성 분노, 분노억압, 분노표출, 분노통제의 5가지 분노영역에 유의미한 변화가 일어났다. 즉, 감사를 이용하여 개발된 감사프로그램은 초등학교 아동의 분노조절에 효과가 있음이 이 연구에서 밝혀졌다. 감사의 긍정적인 특성으로 정서 및 행동의 변화를 이끌어 낼 수 있다는 노지혜(2005), 권선중 외(2006), 김동희(2008)의 연구처럼 감사의 정서를 이용하여 만든 감사프로그램이 분노의 감정을 조절할 수 있다는 결론을 이 연구에서 얻을 수 있었다.
Keywords