초등학교 아동의 학교생활 적응에 대한 가정관련 변인의 영향력 분석

The Effect of Home Related Variables on Children's School Adjustment

  • 정윤미 (인천대학교 교육대학원) ;
  • 장영애 (인천대학교 소비자아동학과)
  • Jeung, Yun-MI (Graduate School of Education, Univ. of Incheon) ;
  • Jang, Young-Ae (Dept. of Consumer Science and Child Development, Univ. of Incheon)
  • 발행 : 2009.03.30

초록

The purpose of this study was to analyze the effect of home related variables like socio-demographic variables, parent-child communication, and concern for children's education on children's school adjustment. The data was collected from 287 elementary school children living in Gyunggido. Measurement scales included the children's school adjustment inventory, the questionnaire of the socio-demographic variables, the parent-child communication index, and the parent's concern about children's education index. Results showed that children's school adjustment was significantly effected with regard to: father's age, father's education, mother's education, income, and mother's job. Correlation analysis indicated that parent-child open communication was positively correlated to children's school adjustment; that is the relationships with teachers and with friends, study at school, and rule of school. As well, parent-child problematic communication was negatively correlated to all of the school adjustment variables. Parent's concern about children's education indicated positive correlations with all of the school adjustment variables. It was also found that: parent's concern about children's education, parent-child open communication, parent-child problematic communication, mother's education, and income were significant predictors of the children's school adjustment.

키워드

참고문헌

  1. 강문희(1980) 어머니의 직업유뮤가 자녀의 성격에 미치는 영향에 관한 연구. 서울여자대학교 논문집 9,121-139.
  2. 김관희(1997) 중학생의 사회적 지지와 학교생활적응에 관한 연구. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김승봉(2005) 초등학생이 지각한 부모의 양육태도와 학교생활적응과의 관계. 동신대학교 교육대학원석사학위논문.
  4. 김용희(1989) 중학교의 학교생활 부적응 과정과 요인분석. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 김현숙(1999) 아동이 지각한 어머니의 촉진적 의사소통과 학교적응과의 관계 연구. 제주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 남민숙(2006) 아동이 지각한 부모-자녀간의 의사소통유형과 학교적응의 관계. 춘천교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 노미숙(2003) 초등학생의 스트레스 정도와 학교생활적응간의 관계. 인천교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 문정현(2002) 어머니의 직업유무에 따른 아동의 심리사회적 적응과 학교생활 적응에 관한 연구. 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 박지현(2003) 청소년과 부모와의 관계가 학교적응에 미치는 영향. 한남대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 민하영(1991) 청소년 비행 정도와 부모-자녀간 의사소통, 가족의 응집 및 적응과의 관계. 서울대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 서미선(2004) 아동의 가정환경과 학교생활적응과의 관계에 관한 연구: 경기 북부지역 초등학생을 중심으로. 수원대학교 경영대학원 석사학위논문.
  12. 송영경(2006) 초등학생의 자아탄력성과 사회적지지및 학교적응. 충북대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 안영복(1984) 부모의 양육방식과 자아개념과의 관계에 관한 연구. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 유복귀희(2003) 아동의 애착과 자아존중감 및 학교생활적응과의 관계. 한서대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 유윤희(1994) 학교적응.불안.학업성취간의 관계분석:중.고등학생을 중심으로. 고려대학교 교육대학원석사학위논문.
  16. 이강홍(1999) 맞벌이 부부 어머니의 자녀 관심도와 자녀의 학교생활 적응과의 관계. 전북대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 이상수(1990) 부모의 관심도와 시험불안이 학업성적에 미치는 영향. 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 이연숙(1991) 가족체계 및 어머니-자녀 의사소통과 청소년 적응의 관계. 전북대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 이영주(2007) 중학생이 지각한 부모-자녀간의 의사소통유형과 자기효능감이 학교적응에 미치는 영향. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  20. 이은영(2006) 중학생의 부모-자녀간의 의사소통유형,자아존중감과 학교생활적응. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  21. 이은자(2005) 중학생이 지각한 부모의 의사소통유형과 가정생활 및 학교적응과의 관계. 대전대학교교육대학원 석사학위논문.
  22. 장윤선(1992) 어머니의 취업이 자녀의 학업성취와 관련된 정의적 변인에 미치는 영향. 이화여자대학교대학원 석사학위논문.
  23. 정세용(1995) 부모의 촉진적 의사소통과 자녀의 문제행동과의 연구. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  24. 조수영(1980) 학업성적과 가정환경과의 관계에 대한연구. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  25. 조윤미.이숙(2008) 중학생의 부모-자녀 의사소통과 자기효능감이 학교생활적응에 미치는 영향. 한국지역사회생활과학회지 19(4), 641-658.
  26. 주동범(1998) 학생배경과 학업성취: 어머니의 자녀교육에 관여가 매개하는가? 교육사회학연구 8(1),41-56.
  27. 주현정(1998) 고등학생의 학교생활 적응에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 사회적 지지를 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  28. 차유림(2000) 아동의 학교생활 적응에 관한 연구. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  29. 최재숙(2003) 초등학생 자녀와 부모와의 의사소통 유형과 학교생활적응과의 관계. 한남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  30. 홍은진(1995) 학습과제에 대한 어머니의 관심과 자녀의 학업성취. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  31. Barnes H, Olson DH(1982) Parent-adolescent communication,family inventories. Family Social Science University of Minnesota.
  32. Baral BN(1971) Some factors causing breakdown of social adaptability amongst of higher secondary grade of west Bengal. Psychological Abstracts 50, 1971.
  33. Elliot DS(1972) The Social world of the child. San Francisco D. C.: Youth development and Delinquence Prevention Administration.
  34. Epstein JL(1987) Parents involvement: what research says to administrators. Education and Urban society 19(2), 119-136. https://doi.org/10.1177/0013124587019002002
  35. Fehrmann PG, Keith TZ, Reimers TM(1987) Home influence on school learning: direct and indirect effects of parental involvement on high school grads. Journal of educational Reaserch 80(6), 330-337.
  36. Gotts E(1980) Long-tern effects of a home-oriented preschool program. Childhood Education 56, 228-234. https://doi.org/10.1080/00094056.1980.10520383
  37. Ho SE, Willms JD(1996) The effects of parental involvement on eighth grade achievement. Sociology of Education 69, 126-141. https://doi.org/10.2307/2112802
  38. Ladd GW, Kochenderfer BJ, Coleman CC(1996) Freindship quality as a predictor of young children's early school adjustment. Child Development 67(3), 1103- 1118. https://doi.org/10.2307/1131882
  39. Useem EL(1992) Middle school and math group: parents' involvement in children's placement. Sociology of Education 65(40), 263-279.