DOI QR코드

DOI QR Code

대학도서관 정보봉사시스템 성과지표 개발과 적용에 관한 연구

A Study on the Development and Application of Performance Indicators for the Information Service System at the Academic Libraries

  • 남태우 (중앙대학교 문헌정보학과) ;
  • 이무진 (광운대학교 전략기획과)
  • Nam, Tae-Woo (Dept. of Library & Information Science, Chung-Ang University) ;
  • Lee, Mu-Jin (Strategic Planning Section, Kwangwoon University)
  • 발행 : 2009.03.30

초록

본 연구에서는 대학도서관 정보봉사시스템의 성과를 측정하기 위하여 선행연구 문헌조사를 통하여 도서관 이용, 문헌자료 대출, 참고봉사 및 이용자교육, 전자서비스 등 4개 영역에 16개 성과측정을 위한 지표를 개발하고 이를 바탕으로 대규모, 중규모, 소규모 대학도서관을 각각 2개 기관씩 모두 6개 기관을 조사하였다. 조사된 결과를 바탕으로 지표의 의미와 활용 방안 및 정보봉사시스템의 성과 향상을 위한 방안을 제시하였다.

The study investigated the indicators for information service system performance measurement through the review on the related literatures, and developed 16 indicators for the performance measurement in 4 areas of library visit, lending, reference service and user instruction, and electronic service. And then with the indicators, the study surveyed 6 academic libraries including each 2 of large, middle, and small sized academic libraries. Based on the survey results, the study made a proposal for the application of performance indicator and the improvement of information service system performance.

키워드

참고문헌

  1. 곽철완, 곽동철, 노동조, 노영희. 2008. 대학도서관 평가지표 개발 연구. 한국문헌정보학회지, 42(2): 147-170. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2008.42.2.147
  2. 국립중앙도서관. 2006. 한국 도서관 통계 실용안 개발을 위한 기초 연구. 서울: 국립중앙도서관.
  3. 사공 철 등저. 1996. 문헌정보학용어사전. 서울: 한국도서관협회.
  4. 서혜란. 1996. 대학종합평가인정제 실시에 따른 대학도서관의 평가에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 30(1): 19-34.
  5. 안인자, 오세훈. 2008. 대학도서관 통계항목과 평가항목의 상관적 관계에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 19(1): 61-87.
  6. 윤희윤. 2001. 국내 대학도서관의 평가모형 개발에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 32(4): 45-75.
  7. 장혜란. 1997. 대학도서관 질적 평가를 위한 모형 개발. 한국문헌정보학회지, 31(4): 165-186.
  8. 한국교육학술정보원. 2005. 대학도서관 평가 제도 개선 방안에 관한 연구. 서울: 한국 교육학술정보원.
  9. 한국도서관협회, 대학도서관위원회. 2001. 대학 도서관 평가기준. 서울: 한국도서관협회.
  10. ACRL. 1989. "Standards for University Libraries: Evaluation of Performance." College and Research Libraries News, 50(8): 679-691.
  11. Fuegi, David and Martin Jennings. 2004. "International library statistics: trends and commentary." IFLA Journal, 26(2): 112-114. https://doi.org/10.1177/034003520002600205
  12. Hernon, Peter and Altman, Ellen. 1998. Accessing Service Quality: Satisfying the Expectations of Library Customers. Chicago: ALA, 72-78.
  13. IFLA. 2007. Measuring Quality: International Guidelines for Performance Meadurement in Academic Libraries. 2nd ed. K. G. Saur: IFLA Section of University Libraries & Other General Research Libraries.
  14. International Organization for Standardization. 1998. ISO 11620: information and documentation -library performance indicators. Geneve: ISO.
  15. International Organization for Standardization. 2007. ISO/DIS(draft international standard) 11620 Information and Documentation-Library Performance Indicators. 2007.
  16. Joint Funding Councils' Libraries Review Group. 1993. The Follett Report. Bristol: HEFCE.
  17. Orr, Richard M. 1973. "Measuring the goodness of library service: a general framework for considering quantitative measures." Journal of Documentation, 29: 315-332. https://doi.org/10.1108/eb026561