DOI QR코드

DOI QR Code

Design and Implementation of Communication Mechanism between External Educational Contents and LAMS

LAMS와 외부 교육용 콘텐츠간의 통신 메커니즘의 설계 및 구현

  • 박찬 (충북대학교 정보산업공학과) ;
  • 정석인 (충북대학교 정보산업공학과) ;
  • 한철동 (충북대학교 정보산업공학과) ;
  • 성동욱 (충북대학교 정보통신공학과) ;
  • 유재수 (충북대학교 정보통신공학과) ;
  • 유관희 (충북대학교 정보산업공학과)
  • Published : 2009.03.28

Abstract

LAMS(learning activity management system)[1] is one of the useful tools for designing and managing effectively the learning activities such as web search, chat, forum, grouping, and board. Even if LAMS has been upgraded to support the methods for making e-Learning contents conveniently, it does not have a method to communicate with external educational contents (EEC) made by external tools like Flash, Java, Visual C++, and so on. LAMS, which has been operated on Web environment, should manage all EECs like video and dynamic educational contents as educational contents in LAMS database. However, the current LAMS does not support the functionalities which can provide information of EECs to LAMS database and can also access any information about EECs from the database yet. In this paper, we propose the communication mechanism between the LAMS and EECs for solving the problem. In special, the mechanism makes many statistical data by using the information, and provides them for reflecting in education, and can control various learning management that was impossible under the original LAMS. Based on the proposed mechanism, teachers using LAMS can make more various educational contents and can manage them in the system.

LAMS(learning activity management system)[1]는 웹 검색, 채팅, 포럼, 그룹화와 보드와 같은 학습활동을 효과적으로 설계하고 관리할 수 있는 유용한 도구 중의 하나이다. 비록 LAMS가 e-러닝 콘텐츠를 편리하게 제작할 수 있는 방법을 지원하기 위해 지속적으로 갱신되고 있지만, 플래시, 자바, 비쥬얼 C++ 등과 같은 외부 도구에 의해 만들어진 외부 교육용 콘텐츠(EEC: External Educational Contents)와 통신하기 위한 방법을 아직 제공하고 있지 않다. 웹 환경에서 작동되는 LAMS에서 교육용 콘텐츠로 사용되고 있는 비디오와 동적 콘텐츠 등과 같은 임의의 EEC를 LAMS DB에서 일관성 있게 관리해야 하나, 아직까지 EEC 정보를 LAMS DB에 저장하기 위한 기능 뿐만 아니라 LAMS DB로부터 EEC에 관한 정보를 접근할 수 있는 기능을 제공하고 있지 않다. 본 논문에서는 이러한 문제를 해결하기 위한 LAMS와 EEC와 통신할 수 있는 메카니즘을 제안한다. 특히 이 기법은 LAMS에서 불가능한 다양한 외부 교육용 학습 자료를 편리하게 관리할 수 있고, 또한 평가와 같은 목적으로 만들어진 외부 교육용 콘텐츠를 교육적으로 활용하여 다양한 통계 자료 생성을 가능하게 한다. 따라서 제안된 통신 메카니즘을 통하여 LAMS를 이용하는 교수자가 보다 더 다양한 교육용 콘텐츠를 제작 관리할 수 있다.

Keywords

References

  1. P. Andrew, LAMSTM - Learning Activity Management System, 2004(7).
  2. M. Gord, SCORM 2004 Primer: A (Mostly) Painless Introduction to SCORM V, 2004(8).
  3. http://www.moodle.org
  4. D. James and Lessons from LAMS: The highs and lows of going open source, Presentaton for OSS Watch "Open Source and Sustainability," conference, 2004(4).
  5. D. Bronwen, "Designing LAMS templates for medical education," The 2nd International LAMS Conference, 2007(12).
  6. R. Brown and W. Eis, 'aculty development initiative: acquisition and support of course management software," Journal of Computing Sciences in Colleges, Vol.18, No.4, pp.191-199, 2003.
  7. N. Ehsan and M. Nasser, "Design consideration and implementation issues while developing SCORM compatible contents," The 2nd International LAMS Conference, 2007(12).
  8. http://struts.apache.org
  9. http://www.lamsfoundation.com
  10. K. H. Yoo, J.Y. Cho, S. J. Lee, Y. H. Park, D. O. Seong, and J. S. Yoo, "Design and Implementation of Learning Courses for Korean School Students using LAMS," The 2nd International LAMS Conference, 2007(12).
  11. L. Cameron, Using LAMS to facilitate an effective program of ICT instruction, The 2nd European LAMS Conference, 2007(12).
  12. L. Cameron, Picture this: My Lesson. How LAMS is being used with preservice teachers to develop effective classroom activities. The First International LAMS Conference, 2006(12).
  13. http://www.java.com
  14. http://www.adobe.com/products/flash/
  15. http://msdn.microsoft.com/en-us/visualc
  16. B. Dave and B. Reuben, "Comparison of Two Learning management Systems: Moodle vs Blackboard," Concise Paper, 2004.
  17. http://www.fckeditor.net/

Cited by

  1. Development of an On-line Consultant Training System for Consulting-Supervision vol.14, pp.7, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.07.018