On the Analysis

분석에 대하여

  • Yoo, Yoon-Jae (Department of Mathematics Education, Kyungpook National University)
  • 유윤재 (경북대학교 사범대학 수학교육과)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

In this article it is investigated what role analysis play in the reasoning. The author suggests that the mathematical statements should be reformulated so that analysis can be activated in the reasoning.

본 연구는 수학적 지식의 발견과 정당화에서 분석의 역할을 논하고 학교수학에서 역할을 논의하고 있다.

Keywords

References

  1. 강문봉. 분석법에 관한 고착. 대한수학교육학회 논문집 (1992) 2(2). 81-93.
  2. 우정호. 수학 학습-지도 원리와 방법. 서울: 서울대학교 출판부. 2000.
  3. Greeno, J. G. Nature of problem solving abilities. In W. K. Estes (Ed),Handbook of learning and cognitive processes (Vol.5, pp. 239-270), Hillsdale,NT Earlbaum. 1978.
  4. Greeno, J. G. & Simon, H. A. Problem solving and reasoning. In R. C.Atkinson, R. Hemstein, G. Lindzey, & R. D. Luceilids.), Steven' handbook ofexperimental psychology(Rev. ed.), New York: Wiley. (1988) 589-672.
  5. Heath, T. L. Euclid: The Thirteen Books of the Elements, Vol.1, New York:Dover, 1956.
  6. Lakatos, I. Proofs and Refutations: The Logic of Mathematical Discovery. J.Worrall & E. Zahar (Ed.), 1976.
  7. Polya, G.. How to Solve It (2nd ed.) Princeton, NT Princeton University Press.1957.