Characteristics of Plastic Concept of Minimalism in Comtemporary Landscape Design

현대조경설계에서 미니멀리즘의 조형개념 특성

  • Ahn, Seung-Hong (Dept. of Landscape Architecture, Hankyong National University)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

In landscape architecture, the pursuit of pluralism requires diverse expression based on cultural and philosophical differences. Landscape architects impart social purposes and spatial relationships to the contemporary generation by providing particular environments that reflect the culture of the day. Particularly, landscape architects reflect contemporary art in their design works and express the characteristics of the arts of the day in real spaces. Historically they have sought motives from all fields of art. The plastic concept in landscape design is based specifically on paintings that directly influence spatial composition. Minimalism in landscape architecture contributes to the formation of artistic characteristics that can be explained to improve artistry in landscapes as aesthetic objects, which were eliminated in the modernist era, and to realize contemporary art. By interpretively studying design works, therefore, this study reveals plastic concepts' influence on landscape design affected by minimalist art. The characteristics of plastic concepts in minimalist landscape design can be summarized as follows. First, the reduction of Minimalist Landscape is meant for viewers to immediately understand a work's identity and to easily perceive its intention by using design language implied by the pure geometric forms such as circles, triangles and squares. Second, the extension intends to seek internal order by connecting design elements mutually and externally to provide visual direction by adopting linear expression. Third, the flatness that defines meaningless space tends to overlay additional elements on a flattened site to induce the perception of a sequence of landscapes and to patternize pavement to improve its visual image. Finally, seriality has two characteristics: to make centrality in space and to compose by repeating formative elements and materials based on the pursuit of a site's totality, rather than an individual space's originality.

조경에서는 문화와 철학의 차이에서 오는 다원적인 표현을 추구하고, 조경가는 그 시대의 문화를 반영한 독특한 환경을 제공함으로써 동시대의 세대에게 사회적 목적과 공간적 관계에 대한 감각을 전해준다. 특히 조경가는 설계작품을 통해 그 시대의 예술을 반영하게 되며, 당대의 예술 특성을 현실공간에 투영하게 된다. 역사적으로 조경가들은 모든 형태의 예술행위에서 많은 모티브(motive)를 찾아 왔으며, 특히 회화는 형태 구성에 직접적인 영향을 주어 조형개념의 근간을 이루기도 하였다. 조경에서의 미니멀리즘(Minimalism)은 모더니즘 시대를 통해 상실되었던 미적 대상으로서의 경관과 경관에서의 예술성 향상 그리고 동시대예술의 구현이라는 조경에서의 예술참여적 성격 표방에 상당한 기여를 하였다. 따라서 본 연구는 미술의 미니멀리즘 조형개념이 조경설계의 조형개념에 미친 영향을 설계 작품의 해석적 연구를 통해 미니멀리즘의 수용과 재현 양상을 밝혔으며, 조형개념 특성을 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 미니멀리즘 조경의 환원성(reduction)은 원 삼각형 사각형과 같은 단순기하학의 함축된 형태언어를 사용하여 이용자가 즉각적으로 작품의 정체성을 파악하고, 작품의도를 용이하게 파악하도록 하였다. 둘째, 확장성은 선적 요소의 채택으로 개별 요소 상호간을 연결하는 내적 질서와 시각적 방향성을 위한 외연적 활로를 찾고 있다. 셋째, 평면성은 주변 환경과의 차별화를 통하여 무의미한 공간을 정의하고, 경관 연속체로서 지각을 유발하고자 평탄하게 조성된 부지에 부가 요소를 중첩시키거나 시각 이미지를 위해 포장을 패턴화하는 경향을 가진다. 넷째, 연속성은 공간의 중심성을 확보하고 개별공간의 독자성보다 부지의 전체성을 추구하여 조형요소의 반복적 구성과 소재의 반복을 통한 구성 등의 특성을 가진다.

Keywords

References

  1. 김진희(1995) 영국 풍경식 정원의 미 '픽춰레스크'에 관한 연구. 석사학위논문석사학위논문
  2. 김한배(2001) 모더니즘 조경설계에 미친 미술의 영향에 관한 연구. 한국조경학회지 29(4): 53-66
  3. 김한배(2005) 포스트모던 조경설계의 다원적 전개 양상. 한국조경학회지 32(6): 68-81
  4. 김희경(1987) Minimal Art의 특성 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  5. 신영성(1986) 현대미술에 있어서의 환경화에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  6. 이창분(1984) Minimal Art의 특성에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  7. 차태욱(1993) 모더니즘 이후에 나타나는 조경의 새로운 흐름에 관한 연구. 서울대학교 환경대학원 석사학위논문
  8. 최경원(1998) 대지예술의 자연관과 조형원리에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  9. 山本 建三(2001) 庭-京都の名園. 光村堆古書院株式會社
  10. Baker, Kenneth(1988) Minimalism. 김수기(역), 미니멀리즘. 서울: 열화당, 1993
  11. Bradley-Hole, Christopher(1999) The Minimalist Garden. London: Mitchell Beazley
  12. Corner, James(1990) A discourse on theoryⅠ: Sounding the depthsorigins, theory and representation, Landscape Journal 9(2): 61-78 https://doi.org/10.3368/lj.9.2.61
  13. Davey, Peter(1991) The Birth of Garden. Architectural Record
  14. Landscape Art(2002) Landscape Art. Mexico, S. A.: Atrium
  15. Frankel, Felice and Jory Johnson(1991) Modern Landscape Architecture. New York: Abbeville Press
  16. Hu, Dongchu(1991) The Way of The Virtuous:The Influence of Art and Philosophy on Chinese garden design. Beijing: New World Press
  17. Imbert, Dorothee(1993) The Modernist Garden in France. New Heaven: Yale University Press
  18. Jellicoe, Geoffrey and Susan(1975) The Landscape of Man. London: Thames and Hudson
  19. Keswick, Maggie(1978) The Chinese Garden. London: Academy Editions
  20. Levy, Leah(1994a) The Way of Collaboration - Peter Walker William Johnson and Partners. 東京: ヤマギワ株式會社
  21. Levy, Leah(1994b) The works of Peter Walker: Minimalism and the landscape architecture. In Space Design 358. pp. 5-24
  22. Levy, Leah(1994c) Contemporary landscape architecture. In Space Design 358. pp. 39-86
  23. Lyall, Sutherland(1991) Designing the New Landscape. London: Thames and Hudson
  24. Merrill, David, Christo, Smithson, and Heizer Aycock(1991) 'The avant- garde and the landscape' as a metaphor of sexuality, life, and mind. Landscape Journal 10(1): 57-67 https://doi.org/10.3368/lj.10.1.57
  25. Meyer, Elizabeth K.(1997) Martha Schwartz -Transfiguration of the Commonplace. Washinton, DC: Spacemaker Press
  26. Richardson, Tim and M. Schwartz(2004) The Vanguard Landscape and Gardens of Martha Schwartz. London: Thames & Hudson
  27. Simo, Melanie L.(1990) Making the landscape visible, Peter Walker: Experiments in Gesture, Seriality and Flatness. New York: Rizzoli
  28. Mitani, Toru(1988) Interview: Peter Walker, Martha Schwartz, George Hargreaves, Michael Van Valkenburgh. Space Design 287. pp. 60-64
  29. Cambridge(1993) Axioms for A Modern Landscape Architecture. In Marc Treib ed., Modern Landscape Architecture: A critical Review. Cambridge: The MIT Press. pp. 36-67
  30. Walker, Peter(1994) Minimalist Garden. Space Design 358. pp. 25-38
  31. Walker, Peter(2005) Peter Walker and Partners Landscape Architecture: Defining And Craft. London: Thames & Hudson
  32. Sasaki, Y., G. McCue, P. Walker, L. Roth, M. Simo, and J. Johnsom (1989) Peter Walker: Landscape as Art. Process Architecture 85
  33. Sasaki, Yoji(1994) Peter Walker William Johnson and Partners: Art and Nature. Process Architecture 118
  34. Zoh, Kyung-Jin(1994) Re-Inventing Gardens: A Study in Garden Theory. Unpublished Ph.D. Dissertation. University of Pennsylvania