참고문헌
- 강윤수.전성아 (2006). 수학과예비교사들의 교수학적 지식 형성 과정 탐구 : 함수 개념을 중심으로. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 45(2), pp.217-230.
- 김구연 (2007). Pedagogical Content Knowledge: A Case Study of a Middle School Mathematics Teacher. 수학교육학연구, 17(3), pp.295-308.
- 김남희.나귀수.박경미.이경화.정영옥.홍진곤 (2006). 수학교육과정과 교재연구, 서울: 경문사.
- 박경미 (1997). 수학교육학의 학문적 정체성 탐구를 위한 소고. 대한수학교육학회 논문집, 6(2), pp.115-127.
- 박선화 (1998). 수학적 극한개념의 이해에 관한 연구. 서울대학교 대학원 교육학 박사학위 논문.
- 박임숙.김홍기 (2002). 고등학교에서의 극한개념 교수.학습에 관한 연구. 수학교육학연구, 12(4), pp.557-582.
- 신현용.이종욱 (2004). 수학교사의 지식과 수업 실제와의 관계. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 43(3), pp.257-273.
- 안선영 (2006). 평면도형의 넓이에 대한 교사의 교수학적 내용 지식과 수업 실제와의 관계 분석. 한국교육대학교 대학원 석사학위논문.
- 이돈희.박순경.박경미 (1997). 수학교과학연구. 한국교육개발원 연구보고 RR97-16-3.
- 이종욱 (2005). 분수에 대한 교사 지식의 변화에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문.
- 조성민 (2006). 교육과정 실행의 관점에서 본 수학교사 지식과 수업의 관련성 연구 -고등학교 함수 내용을 중심으로-. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
- 최승현 (2007a). 교육과정 개정에 따른 수학과 내용 교수 지식(PCK) 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2007-3-2.
- 최승현 (2007b). 수학과 내용 교수 지식(PCK) 및 수업 컨설팅 연수. 한국교육과정평가원 연구보고 ORM2007-18-1.
- An, S., Kulm, G., & Wu, Z. (2004). The pedagogical content knowledge of middle school mathematics teachers in China and the U.S. Journal of Mathematics Teacher Education, 7, pp.145-172. https://doi.org/10.1023/B:JMTE.0000021943.35739.1c
- Borko, H., & Putnam, R. T. (1996). Learning to teach. In D. C. Berliner & R. C. Calfee (Eds.), Handbook of Educational Psychology (pp.673-708). New York: Simon & Schuster Macmillan.
- Cochran, K. L., DeRuiter, J. A., & King, R. A. (1993). Pedagogical content knowing: An integrative model for teacher preparation. Journal of Teacher Education, 44(4), pp.263-272. https://doi.org/10.1177/0022487193044004004
- Fan, L,. & Cheong, N. P. C. (2002). Investigating the Sources of Singaporean mathematics teachers'-pedagogical knowledge. In D. Edge & B. H. Yap (eds.), Mathematics Education for a Knowledge-based Era (pp.224-231). Singapore: AME.
- Fung (1999). Pedagogical Content Knowledge versus Subject Matter Knowledge: An illustration in the primary school mathematics context of Hong Kong. Ph.D. thesis. The University of Hong Kong.
- Grossman, P. L. (1990). The Making of a Teacher: Teacher Knowledge and Teacher Education. Teachers College Press.
- Hill, H. C., Schilling, S. G., & Ball, D. L. (2004). Developing measures of teachers' mathematics knowledge for teaching. The Elementary School Journal, 105(1), pp.11-30. https://doi.org/10.1086/428763
- Hill, H. C., Rowan, B., & Ball, D. L. (2005). Effects of teachers' mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Educational Research Journal, 42(2), pp.371-406. https://doi.org/10.3102/00028312042002371
- Hill, H. C., Sleep, L., Lewis, J. M., & Ball, D. L. (2007). Assessing teachers' mathematical knowledge. In F. Lester (Ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning(pp.111-155). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
- Kahan, J. A., Cooper, D. A., & Bethea, K. A. (2003). The role of mathematics teachers' content knowledge in their teaching: A framework for research applied to a study of student teachers. Journal of Mathematics Teacher Education, 6, pp.223-252. https://doi.org/10.1023/A:1025175812582
- Klein, F. (1908). Elementarmathematik vorn Hoheren Standpunkte aus: Arithmetik, Algebra, Analysis (Vol. 1). Leipzig: Teubner.
- Klein, F. (1932). Elementary Mathematics from an Advanced Standpoint: Arithmetic, Algebra, Analysis (Vol. 1, 3rd ed., E. R. Hedrick & C. A. Noble, trans). New York: Macmillan.
- Ma, L. (1999). Knowing and Teaching Elementary Mathematics. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
- McEwan, H., and Bull, B. (1991). The Pedagogic Nature of Subject Matter Knowledge. American Educational Research Journal, 28(2), pp.316-334. https://doi.org/10.3102/00028312028002316
- NCTM (1991). Professional Standards for Teaching Mathematics. Reston, VA.: The National Council of Teachers of Mathematics.
- NCTM (2007). Mathematics teaching Today. Reston, VA.: The National Council of Teachers of Mathematics.
- Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conception: Reflections on process and objects as different sides of the same coin. Educational Studies in Mathematics, 22. pp.1-36. https://doi.org/10.1007/BF00302715
- Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15, pp.4-14.
- Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), pp.1-22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411