Abstract
According to previous researches about online evaluation in many e-Learning contents, it took too much time and effort to generate test questions for formative or achievement tests using a database as an item pool. Furthermore, it is hard to measure accomplishment of learners for each unit through overall tests provided by existing e-learning contents. In this paper, to efficiently cope with problems described above, the item pool based on Item Form was transformed into Interaction Date Model in Run-Time Environment of SCORM2004. And the contents for the math concepts and principles that students would learn from regular classroom were developed in accordance with SCORM. In addition, Confidence Factor Function was used to take an objective view in measuring the accomplishment of learners through the items automatically generated by LMS(Learning Management System).
기존 연구에서는 문제은행을 만들고 평가시스템을 구현하여 학습자의 성취도를 평가하고자 했다. 그러나 문항을 만들거나 이미 만들어진 문항을 가져오는 과정에서 문제은행을 구현하는 데, 시간과 노력이 많이 소요되었다. 또 종합평가 위주의 모의고시 형의 문항이 평가문항으로 제시 되다보니 소단원의 학습 주제에 대한 성취도 평가가 실시되기 어려웠다. 소단원이나 수학 원리등을 학습하는 데 있어서, 평가에 대한 문제점을 개선하기 위하여, 본 논문은 문항 형태(Item Form)를 이용한 문제은행을 SCORM2004의 실행환경 RTE에서 데이터 모델 인터액션으로 구현한다. 학습관리 시스템에 의하여 문항 형태의 정의에 따라 자동 생성된, 평가문항에 대한 성취도 검사에 있어서, 보다 객관적인 판단을 위하여 확신 인자 함수(Confidence Factor Function)를 사용한다. 실험을 위한 콘텐츠로 수학의 삼각 함수를 두 개의 실험 대비군에게 현장 적용을 하여 제안된 문항 생성 시스템을 이용한 교육이 유의성이 있음을 보였다.