Evaluation of Corrosion Thickness Loss of Temporary Steel Members Exposed to A Subway Construction Site

지하철 공사현장 환경하의 가시설 강재의 부식두께감소량 추정

  • 김인태 (부산대학교 사회환경시스템공학과) ;
  • 전상혁 (부산대학교 사회환경시스템공학과) ;
  • 허정옥 (GS건설 기술본부 토목구조팀) ;
  • 정진환 (부산대학교 사회환경시스템공학과)
  • Received : 2008.11.28
  • Accepted : 2009.04.09
  • Published : 2009.06.27

Abstract

Steel has been widely used as a material in temporary structures. Corrosion attack often reduces the long-term durability of temporary steel members that are not protected from corrosion. In designing temporary steel structures, it is difficult to evaluate their long-term durability, since the thickness loss of steel members is not clear. In this study, laboratory and field exposure corrosion tests were performed on structural steel plate specimens, and the loss of thickness of specimens that were exposed to a subway construction site for 11 months and of specimens that were exposed to environments with controlled humidity and calcium chloride for six months were measured. Finally, a thickness loss equation was formulated based on the environmental conditions and the testing periods.

가시설 구조물의 재료로 강재가 널리 사용되고 있으나, 방식처리가 실시되지 않아 부식손상으로 인한 내하력 저하가 우려된다. 그러나 환경조건과 사용기간에 따른 가시설 강재의 부식감소량이 제시되어 있지 않아, 가시설 강재의 설계시 부식손상을 고려한 정량적인 내하력 및 장기 안전성 평가가 곤란한 실정이다. 본 연구에서는 가혹한 대기부식환경인 지하철 공사현장을 대상으로 가시설 강재의 장기 안전성 평가에 필요한 부식 두께감소량 예측식을 제안하기 위하여, 실내부식실험과 현장노출실험을 실시하였다. 실내부식실험에서는 상대습도와 염화칼슘이 강재의 부식손상에 미치는 영향을 검토하였으며, 현장노출실험에서는 실제 지하철 공사현장 환경하에 놓인 가시설 강재의 부식두께감소량을 측정하였다. 그 결과 11개월간의 현장노출실험을 통하여 환경조건과 사용기간에 따른 가시설 강재의 부식두께감소량 예측식을 제안하였다. 그리고 6개월간의 실내 부식실험을 통하여 부식영향인자인 상대습도와 염화칼슘에 따른 부식두께감소량 예측식을 제안하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 부산대학교

References

  1. 김인태, 伊藤義人(2007) 부식촉진실험을 이용한 강교용 무도장 강재의 부식내구성 평가, 한국강구조학회, Vol.86, pp. 79-86
  2. 건설교통부(2008) 도로교설계기준, 한국도로교통협회
  3. 건설교통부(1996) 인천국제공항 철도기준
  4. 임우조, 양학회, 이진역, 인현만(2000) 부식과 방식, 원창출판사
  5. 토목학회 강구조위원회(2005) 강구조 가설 설계예, 기술경영사
  6. 한국건설기술연구원(2008) 성능중심의 건설기준 표준화(강구조물분야 성능중심의 건설공사기준 정비 및 표준화), 연구보고서, 한국건설교통기술평가원
  7. KS C IEC 60721-2-5(2003) 환경조건의 분류-제 2부 자연환경조건-제5항 먼지, 모래, 염수분무
  8. 藤原博,田原芳雄(1997) 鋼橋塗裝の長期防食性能の評価に関する研究,土木学会論文集,No. 570/I-40,pp. 129-140
  9. 建設省土木硏究所, 鋼材俱樂部, 日本橋梁建設協會(1993) 耐候性鋼の橋梁への適用に関する共同硏究報告書XVIII)- 全國露出試驗のまとめ(概要編)-, pp. 1-57
  10. Brown, P.W.(1982) Affecting the Corrosion of Metals in the Atmosphere, Atmospheric Corrosion, W. H. Ailor, 3rd ed., New York, John Wiley & Sons Inc, pp. 31-48
  11. Cleveland Society for Coating Technology Technical Committee(1993) Correlation of Accelerated Exposure Site, Journal of Coatings Technology, Vol. 66, No. 837, pp. 49-67
  12. Denny, A.J.(1996) Principles and Prevention of corrosion, Prentice Hall International, Inc. pp. 339-438
  13. ISO 8565(1992) Metals And Alloys Atmospheric Corrosion Testing General Requirements For Field Tests
  14. ISO 8407(1991) Corrosion Of Metals And Alloys- Removal Of Corrosion Products From Corrosion Test Specimens
  15. ISO 9223(1992) Corrosion Of Metals And Alloys, Corrosivity Of Atmospheres-Classification
  16. Motoda, S., Suzuki, Y., Shinohara, T., Tsujikawa, S., Oshikawa, W., Itomura, S., Fukusima, T., Izumo, S.(1995) Corrosive Factors Of A Marine Atmospheric Analyzed By ACM Sensor For 1 Year, Zairyo to Kankyo, Vol. 44, No. 4, pp. 218-225 https://doi.org/10.3323/jcorr1991.44.218
  17. Oshikawa, W., Itomura, S., Shinohara, T., Tsujikara, S.(2002) ACM Sensor Output To Estimate Corrosion Rate Of Carbon Steel Exposed Under Conditions Sheltered From Rain, Zairyo-to- Kankyo, Vol. 51, No. 9, pp. 398-403 https://doi.org/10.3323/jcorr1991.51.398
  18. Vernon, W.H.J.(1927) Second Experiment Report To The Atmospheric Corrosion Research Committee, No. 23, British Non-Ferrous Metals Research Association